BBS ansöker om konkurs - igen

Den tyska fälgtillverkaren BBS har överraskande ansökt om konkurs, utan att varken anställda eller fackförbund fått någon varning. BBS togs 2007 över av belgiska Punsch International NV efter att ha dragits med mångåriga, finansiella bekymmer.

Bild 369250

Ett av fälgindustrins starkaste varumärke, men med långvariga ekonomiska bekymmer. BBS kommer säkert att leva vidare, men kanske tillsammans med nya ägare.


Fälgindustrin har haft ett tufft läge under fler decennier med ökande råvarupriser och allt svårare konkurrens från asiatiska tillverkare. Politiker inom EU har hävdat att kinesiska tillverkare får statlig hjälp för att prisdumpa sina fälgar och på det viset få in en fot som OEM-leverantör till europeiska biltillverkare.

Som vi kunde berätta i höstas, se artikel på denna länk, ledde EU:s missnöje till höjda tullsatser för importerade fälgar från Kina. Flera av de välkända tillverkarna inom europeisk fälgindustri har fått känna av konkurrensen och ett nytt bevis på detta är att tyska BBS ännu en gång har ansökt om konkurs. Advokat Thomas Oberle har utsetts till tillfällig konkursförvaltare.

Enligt tyska sajten Faz.net (Frankfurter Allgemeine) kom beskedet som en blixt från klar himmel för personal och fackföreningen IG Metall. Så sent som några dagar innan julhelgen hade vd:n Norbert Zumblick diskuterat med media om nya mångmiljoninvesteringar i de två produktionsanläggningarna i Herbolzheim och Schiltach. De besluten skulle ha kommit efter att EU höjt strafftullarna för fälgar från Kina och Norbert Zumblick hade då ambitionen att höja den årliga produktionsnivån i Herbolzheim från nuvarande 700.000 till 2,9 miljoner fälgar till 2013.

I februari 2007 hamnade BBS i akut finansiell kris och övertogs då av belgiska Punsch International. Hösten 2008 var man återigen i kris och beslöt att lägga ner den gamla, klassiska fabriksanläggningen i Schiltach. Men det beslutet togs tillbaka. Som mest hade BBS cirka 1.200 anställda men nu är arbetsstyrkan nere i cirka 450 personer.

BBS startades 1970 av Heinrich Baumgartner och Klaus Brand. Företagsnamnet kommer från grundarnas efternamn med "S" som tillägg för Schiltach. 1972 "uppfann" BBS den tredelade racefälgen med ett smitt aluminiumcentrum och två skruvade, valsade fälgbanor.

Den tredelade fälgen var mycket lätt och samtidigt stark, dessutom hade den fördelen att kunna repareras om en fälgbana blev skadad. BBS blev snabbt kända via motorsporten där de lätta och byggbara fälgarna blev populära. Under många år har man haft ett av branschens starkaste varumärke med ett högt förtroende från sina kunder.

BBS har alltid varit min favorit bland eftermarknadsfälgarna
551
66