Ford Focus Electric – ska slå en Volt

Focus Electric blir flaggskeppet i Fords elbilssatsning under 2012. Full uppladdning beräknas ta tre-fyra timmar för en körsträcka på upp till 16 mil. Focus Electric...
Annons

Focus Electric blir flaggskeppet i Fords elbilssatsning under 2012. Full uppladdning beräknas ta tre-fyra timmar för en körsträcka på upp till 16 mil. Focus Electric ska byggas i USA, men kanske blir det produktion också i Europa.

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford är lite förtegna om alla detaljer ännu, men man utlovar en väsentligt kortare laddningstid av Focus Electric jämfört med andra elbilar på marknaden. Vad är det som Ford uppfunnit? Det enda vi vet är att man samarbetat med Microsoft. KLICKA FÖR STÖRRE

Glöm bensinen och satsa elektriskt, det verkar vara fokus just nu i mediabranschen och Ford vill sätta en speciell Focus i strålkastarljuset: Electric. Den är avsedd att slå en viss Chevrolet Volt på käften och om Nissan och Mitsubishi får en näsbränna samtidigt är det ingen i Dearborn som blir ledsen.

Istället för att bygga elbil på en helt ny plattform (som Chevrolet, Nissan och Mitsubishi) har Ford valt att utgå från en befintlig modell: Focus. Det är för övrigt samma strategi som Volvo och Volkswagen väljer för sina kommande elbilar och laddhybrider. Detroitsalongen startar på måndag med sina inledande mediadagar men Ford premiärvisade Focus Electric på Consumer Electronics Show i Las Vegas och ett speciellt event i New York två dagar innan.

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Under skalet hittar vi den här tekniken. Drivlinan fram är helt elektrisk och batteripaketen hittar vi vid det ställe bränsletanken skulle ha varit, liksom i bagageutrymmet. KLICKA FÖR STÖRRE

Produktionen av Focus Electric är planerad att starta under senare delen av det här året i Wayne, Michigan, och efter att de första amerikanska kunderna fått sina bilar kan exporten till Europa börja under 2013. Förmodligen kan det också bli aktuellt med produktion av Electric i Europa, här byggs ju trots allt merparten av Focus-bilarna.

Focus Electric har ett litiumjonbatteri som rymmer 28 kWh och med ett 240V-vägguttag påstår Ford att man kan ladda fullt på tre till fyra timmar, vilket i så fall är under hälften av vad till exempel Nissan anger som laddningstid. Körsträckan beräknas bli upp till 16 svenska mil och toppfarten runt 135 km/h.

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Mycket av laddning och andra finesser går att styra, via en smartphone.

Inte oväntat har Ford tagit fram en "app" – MyFord Mobile – som gör att man via sin smartphone kan styra en mängd funktioner i Focus Electric. Till exempel kan man se laddningsgrad, låsa och låsa upp, räckvidd, se varningsmeddelanden och även fjärrprogrammera laddningsinställningar. Komfortfinesser som att programmera in rätt kupétemperatur (både varmt och kylt) vid ett visst klockslag finns också.

Ford har kostat på sig ett lång pressmeddelande på svenska om Focus Electric och de som vill fördjupa sig i detaljerna kan ladda hem pdf-dokumentet genom att klicka på den här länken.

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Ford Focus Electric - ska slå en Volt

Annons
Annons
Rulla till toppen