Gordon Murray T.27 klarade krocktest

Den lilla innovativa elbilen "Gordon Murray Design T.27" har krocktestats. Allt gick som planerat och F1-tekniken med kolfiberchassi visade sig skydda kupéutrymmet väl.

Bild 368987

Med en längd på bara 2,5 meter finns det inte mycket till krockzoner, men enligt Mira gick testet utmärkt. Kupéutrymmet deformerades inte. KLICKA FÖR STÖRRE


Teoretiska datorsimuleringar är en sak, men till slut kommer man till den punkt där verkligheten har sista ordet. Så även för forna F1-konstruktören Gordon Murray som numera använder sitt tekniska snille för att skapa en ny generation av små, resurssnåla fordon.

Den lilla elbilen "Gordon Murray Design T.27" har krocktestats av Mira, Motor Industry Research Association, enligt EEC-standarden med 40 procent offsetbarriär. Enligt Mira blev det med beröm godkänt och den självbärande kolfiberkarossen visade inga tecken på att ge vika utan deformationen skedde utanför kupéutrymmet.

Bild 368988

Gordon Murray använder samma princip i T.27/T.25 som i gamla McLaren F1: föraren sitter i mitten. Det ger utrymme för ytterligare två sittplatser, snett bakom föraren.


Gordon Murray Design T.27 är ett elbilskoncept som ska börja testas av "vanliga" bilförare med början i vår. Bilen är bara 2,5 meter lång och 1,3 meter bred men har ändå plats för tre personer. T.27 drivs av en 25 kW stark elmotor som tack vare relativt låg vikt, 680 kilo, ska ge acceptabla prestanda med 0-100 km/h på mindre än 15 sekunder. Körsträckan beräknas till 130-160 kilometer på en laddning.

Mer om elbilen T.27 och systerbilen T.25 City Car, med förbränningsmotor, går att läsa i våra tidigare artiklar (se länkar nedan) samt på hemsidan Gordon Murray Design (klicka för att länka).

Måste erkänna att nu blev jag riktigt sugen på en T.27!
93
115