Golf VII kommer hösten 2012

Hittills har Volkswagen sagt att den sjunde generationen av Golf ska lanseras under 2013. Nu kommer uppgifter om att Golf VII är klar redan i november 2012. Den är då helt igenom ny, och den kommer även som elbil med 15 mils räckvidd.

Bild 368931

Den sjunde generationen av VW Golf släpps i november 2012 och blir en helt ny bil, till skillnad från Golf VI, som tekniskt sett närmast var en kraftig uppdatering av föregående modell. Golf VII blir aningen längre och lägre än den nuvarande.


Vi har hela tiden vetat att nuvarande Golf, den sjätte i ordningen, inte skulle bli särskilt långlivad. Den är strikt sett snarast en uppgradering av föregångaren Golf V - i väntan på den totalt förnyade sjunde Golfen, som baseras på koncernens nya modulbyggteknik MQB.

Den interna förkortningen står för "modularer Querbaukasten", som ungefär betyder "modulbygglåda för tvärmotorer". Det handlar om en arkitektur som är extremt flexibel och kan utnyttjas för ett stort antal modellvarianter oberoende av storlek, för alla märken inom koncernen. Först ut som MQB-bygge är nya Audi A3, som presenteras sommaren 2012.

Bild 368932

Bygglådetekniken MQB ska spara mycket pengar och utvecklingstid. Bara den lösning som innebär samma avstånd mellan hjulnav och pedalställ på alla tvärmotorbilar, betyder enorma besparingar och tidsvinster, enligt utvecklingschefen.


Enligt uppgifter som branschmagasinet Automobilwoche tagit del av kommer inte mindre än 37 olika modellvarianter under fem varumärken att ha den nya moduluppbyggnaden - som är så genomtänkt att den även passar för eldrivna bilar och hybridvarianter.

När Golf VII presenteras hösten 2012 har den ett nytt, ännu snålare utbud av bensinmotorer och dieslar med liten cylindervolym. Och redan under 2013 lanseras Golf som ren elbil.

Att bygga Golf med batteridrift betyder för Volkswagen en "väldig utmaning" enligt interna papper som Automobilwoche har läst. Det gäller att inte tumma på Volkswagens kärnvärden - en Golf måste vara "innovativ, värdebeständig och ansvarstagande". Men efter ingående interna överläggningar, analys av konkurrenter och intervjuer med tänkbara kunder, kom ledningen fram till att stå fast vid sin tidsplan - som innebär att Golf Blue-e-motion ska finnas i handeln under 2013.

Fram till dess arbetar ingenjörerna intensivt med att maximera räckvidden för e-Golfen, en uppgift som inte enbart handlar om batteriets kapacitet. Räckvidden påverkas också i hög grad av aerodynamiken, rullningsmotståndet, bilens vikt samt energiförbrukning och elektrisk och mekanisk verkningsgrad hos såväl drivsystemet som hjälpaggregat och annan utrustning ombord, heter det i den interna dokumentationen. Den eldrivna Golfen ska vara "en fullvärdig femsitsig bil, ingen andrabil". Räckvidden angavs till cirka 150 kilometer när de första testexemplaren av Golf Blue-e-motion (generation VI) presenterades 2010.

Bild 368933

Golf-sjuan får mer krom, bland annat i bakljusklustren, för att ge ett exklusivare intryck och därmed skilja sig från lillebror Polo.


Någon prisnivå för den kommande eldrivna Golfen har ännu inte nämnts, mer än att modellen ska vara "överkomlig". Detta ska möjliggöras genom "strikt kostnadsoptimering i hela verksamheten". Därmed kommer el-Golfen att gå runt ekonomiskt från början, enligt de företagsinterna källorna.

Liksom hittills vid generationsväxlingarna kommer vi direkt att känna igen Golf VII som en Golf. Den förlängs några centimeter för att ge bättre utrymmen, och profilen blir något lägre för att förstärka det dynamiska intrycket. Mer kromblänk ska bidra till en lyxkänsla som betonar klasskillnaden mot lillebror Polo.

Golfkarossen är även denna gång skapad under ledning av Walter de Silva, som tidigare formgivit både Seat och Alfa Romeo. Liksom den första och den fjärde generationen ska Golf VII enligt de Silva "ha perfekta proportioner, och utstråla en robusthet och precision som är typiskt tysk".

Bild 368934

Kombin Variant av Golf VII blir sig ganska lik, men får lite mer dynamisk linjeföring i bakpartiet.


Det stora generationsskiftet i och med Golf VII sker dock under skalet. Den ovan nämnda modulbygglådan för tvärmotorer (MQB) är enligt utvecklingschefen Ulrich Hackenberg långt mer flexibel än den tidigare plattformsstrategin. Han förklarar att runt 60 olika modeller i Volkswagenkoncernen kommer att ha upp till 65-70 procent gemensamma komponenter i det nya systemet, vilket är rekord i branschen. Steget från Golf VI till Golf VII betecknar Hackenberg som ett "tekniskt kvantsprång".

Bensinmotorerna till Golf VII bygger liksom hittills på den kända TSI-familjen med volym från 1,2 till 2,0 liter och effekter upp till 300 hästkrafter. På dieselsidan däremot blir det mycket nytt i form av nykonstruerade tre- och fyrcylindriga motorer som enligt en VW-tekniker "innebär den största tekniska förnyelsen på 15 år". Samtliga motorer uppfyller avgasnormen Euro 6 som börjar gälla 2014

Illustrationer: Schulte Design.

Jag kommer absolut att köpa en Golf VII!
450
230