VW:s 1-litersbil XL1 – snart är den här

Volkswagen har visat två tidigare så kallade ”1-litersbilar” och här är den tredje – allt mer likt en vanlig bil. Vad sägs om att pendla...
Annons

Volkswagen har visat två tidigare så kallade ”1-litersbilar” och här är den tredje – allt mer likt en vanlig bil. Vad sägs om att pendla till jobbet med en kompis och ha en förbrukning som skulle göra din moppe grön av avund?

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

Volkswagens prototypbil XL1 presenterades på ”Qatar Motor Show” och alla högdjuren var där som koncernchefen Martin Winterkorn, chefsdesigner Walter de Silva, racinglegenden Jacky Ickx och initiativtagaren Ferdinand Piëch. KLICKA FÖR STÖRRE

En del säger att "1-litersbilar" är utopi, vi kommer aldrig att se seriemässiga bilar i produktion som bara drar en liter bränsle på 100 kilometers färd (1 l/100 km). Men som vi berättat förut är styrelseordföranden för VW Group, bilindustrins egen patriark Ferdinand Piëch, helt hängiven sin idé att detta ska bli möjligt. I en framtid, inte allt för långt bort, ska vi kunna ta med en kompis i bilen och köra till jobbet i ett fordon som drar under 1 l/100 km (läs mer genom att klicka på denna länk).

Nu är ju Ferdinand Piëch inte ute och cyklar, helt och hållet, även om det skulle behövas pedaler för att få ner förbrukningen. Redan 2002 körde Ferdinand Piëch en prototypbil från Wolfsburg till Hamburg – till sitt sista styrelsemöte som vd för VW Group – med förbrukningen 0,099 liter/mil. Det var en extremt utformad, smal bil med två säten som på en tandemcykel men den hade faktiskt inte något stöd av en elmotor utan förlitade sig helt och hållet på lättviktsmaterial, fin aerodynamik och en snål dieselmotor.

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW XL1 har en kolfibermonocoque av samma typ som F1-bilar och en totalvikt på endast 795 kilo. Motorpaketet med transmission väger 227 kilo, hjulupphängning med hjul och bromsar väger 153 kilo. El och elektronik räknar in ytterligare 105 kilo och själva inredningen med säten och övrigt står för 80 kilo. Resterande 230 kilo består av kaross, glasytor, strålkastare och yttre detaljer. KLICKA FÖR STÖRRE

En ny konceptbil 2009 visade att Volkswagen inte släppt idéerna om en 1-litersbil och bara för några veckor sedan ryktades det om en ny konceptbil (se artikel här). De ryktena visade sig sanna och VW presenterar på bilsalongen i Qatar sin tredje prototyp på samma tema, kallad "Formula XL1". Fast nu handlar det inte om en tandembil längre utan om två personer som sitter i bredd, mer som en konventionell bil.

Drivlinan består av en tvåcylindrig 800 cc dieselmotor på 48 hk (35 kW) och 120 Nm. Den får draghjälp av en elmotor på 20 kW (27 hk) som ger 100 Nm i vridmoment. Litiumjonbatteripaketet ger en körsträcka på 35 kilometer men det bidrar framför allt till att ge en sensationellt låg förbrukning enligt EU-cykeln: 0,9 l/100 km och ett CO2-utsläpp på endast 24 g/km. Körsträckan med kombinerad eldrift och dieseldrift är cirka 55 mil. Ganska bra, inte minst med tanke på att bränsletanken bara är tio liter stor.

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW har nu visat att Ferdinand Piëch idé om en 1-litersbil för daglig pendling inte är en utopi – den kan byggas. Men XL1 är inte avsedd för serieproduktion, åtminstone inte exakt i detta skick. Däremot kan teknik och grundidéerna användas till en kommande, serimässig modell. KLICKA FÖR STÖRRE

VW XL1 är inte så lång, 3.888 millimeter, men med två personer i bredd ökar den tidigare långsmala formen till en mera normal bredd på 1.665 millimeter. Däremot är bilen bara 1.156 millimeter hög (lägre än en Gallardo), med en hjulbas på 2.224 millimeter.

Den låga bränsleförbrukningen beror inte bara på drivlinan utan också ett extremt halt luftmotstånd. Som jämförelse utgår VW från standardmodellen Golf som har ett hyggligt värde på Cd 0,312 med frontarean 2,22 kvadratmeter. Men XL1 överträffar dessa värden med marginal och är faktiskt 2,5 gånger "halare" genom luften, jämfört med Golf (Cd-värde 0.186, frontyta 1,5 kvadratmeter). Konceptbilen visas i Qatar – vars statliga investmentbank händelsevis är den största minoritetsägaren i VW Group – under bilsalongen 26-29 januari. Volkswagens pressrelease kan läsas i sin helhet som pdf-dokument genom att klicka här.

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

VW:s 1-litersbil XL1 - snart är den här

Annons
Annons
Rulla till toppen