Peugeot iOn – eldriven småfranska

Nu är de äntligen på gång! Elbilarna alltså. I februari kommer 60 exemplar av iOn till Sverige. Men vad ska vi förvänta oss? Vi provkör....
Annons

Nu är de äntligen på gång! Elbilarna alltså. I februari kommer 60 exemplar av iOn till Sverige. Men vad ska vi förvänta oss? Vi provkör.

Peugeot iOn - eldriven småfranska

iOn är en Mitsubishi i-Miev med Peugeotmärke. Men dessa textrader kan lika gärna vara en provkörning av Citroën C-Zero. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 21-2010.)

Det ska vara franskt. Hur ofta har man inte hört den repliken när grannen/släktingen/kollegan visar upp sitt senaste bilinköp på parkeringen.
Citatet ovan är dock på väg att förpassas till WWF:s lista över utrotningshotade (f)raser. Idag blir det allt svårare att vara nationalist inom bilvärlden och Peugeot iOn är ett av de bästa exemplen.
Detta är en Mitsubishi i-Miev med Peugeotmärke. Men dessa textrader kan lika gärna vara en provkörning av Citroën C-Zero. De tre är identiska bilar, anpassade till kontinentala fördomar. Medan i-Miev riktar in sig på asiatiska kunder förväntas vi i Europa att välja iOn eller C-Zero.

Peugeot iOn - eldriven småfranska

Vår testförare uppskattar lugnet under full gas. Inget ylande från en plågad småbilsmotor eller ryckiga växlingar.

Nu är det dock iOn som står i fokus och jag har rest till Paris för att höra om Peugeots elbilsplaner. Sverige är en prioriterad marknad tillsammans med Israel och Danmark, och 60 exemplar iOn levereras till Sverige i februari.
Drivkällan är en elmotor på 64 hästar. Någon växellåda, så som vi känner till dem idag, finns inte. Elmotorn verkar direkt på bakhjulen och för man växelväljaren till backläget arbetar motorn baklänges.

Dags att prova iOn i verkligheten. Jag vrider om startnyckeln, texten READY tänds på intrumentpanelen och jag kan rulla iväg.
Kraften kommer direkt och är helt klart tillräcklig. I den hetsiga franska trafikmiljön med många accelerationer ut ur rondeller hänger iOn med dieselbilarna utan problem.
Dessutom uppskattar jag lugnet under full gas. Inget ylande från en plågad småbilsmotor eller ryckiga växlingar. Även om jag som förare lägger pedalen mot mattan upplever mina passagerare en lugn och stressfri färd.
Greppet i de smala hjulen är begränsat. Istället glädjs jag åt i övrigt alerta köregenskaper och elbilen styr in fint i de oändligt många rondellerna som dominerar det franska vägnätet.

Med ett hjul i varje hörn – bokstavligen – är baksätet oväntat generöst och tack vare det ställbara ryggstödet är det lätt att finna en passande sittställning. iOn passar bra för persontransporter för upp till fyra personer med endast lättare bagage. Prioriterar man större lastutrymmen finns en ombyggnadssats som tillval. Det förvandlar iOn till en tvåsitsig transportbil som sväljer 1,3 kubikmeter

Peugeot iOn - eldriven småfranska

Fjädringen är rätt hård och iOn är väldigt nickig på landsväg.

.

Plumpen i protokollet är komforten. Fjädringen är rätt hård och den lilla bilen är väldigt nickig ute på landsvägen.
Peugeot iOn är emellertid en riktig bil. Inte som det

Peugeot iOn - eldriven småfranska

Klicka för tekniska data.

tidigare elbilsprojektet Think. Den bilen liknade snarare en stor plastförpackning från något glassbolag, utrustad med en elmotor.
Den största begränsningen med elbilarna kvarstår dock. Räckvidden för iOn uppges till 15 mil. Fast det är i konstant landsvägsfart, perfekt väder och utan klimatanläggning. Peugeot är ovanligt ärliga och berättar att luftkonditioneringen sänker räckvidden med 5-45 procent! Vill man istället värma bilen påverkar det mellan 5 och 25 procent.

Min provrunda på drygt fem mil skedde med en glad gasfot men mestadels utan ac. Enligt färddatorn kunde jag fortsatt i

knappt fem mil ytterligare. Det får ses som godkänt utifrån omständigheterna, men det ska bli spännande att testa hur långt iOn kommer i svenskt vinterklimat.
(I nummer 3-2011 har vi vintertestat Peugoet iOn i Jämtland med ett rejält räckviddstest. Läs vintertestet här.)
I Sverige är lokala myndigheter och energibilag de stora kunderna. På sikt kan även privatpersoner få möjlighet att köpa en vagn, men det blir dyrt. Man får se det som med mobiltelefonen. På 80-talet var det bara företag samt medvetna och välbeställda privatpersoner som slog till. Det tog många år innan mobiltelefonen fick ett genomslag för vanliga Svensson.
Elbilen i sitt nuvarande utförande är inget man kan rekommendera för den traditionella nybilskunden. Men iOn finns här och fungerar oväntat bra för att vara ett tidigt utvärderingsprojekt. I alla fall i Paris.

• Nisse Svärd har även skrivit en krönika om regeringens elbilspolitik eller ickeexisterande elbilspolitik. Läs här!

Annons
Annons
Rulla till toppen