Peugeot 508 - lättare

Nils Svärd kommenderades till Spanien för att göra lite nytta. Uppdraget? Ta pulsen på nya Peugeot 508. Den är lättare - på alla vis.

Bild 368633

508 har blivit både längre och lättare och är Peugeots nya Passatutmanare. Har den någon chans?


Hej Nils! Var är du och vad är det du kör?
Jag befinner mig utanför Alicante och kör Pega 508 - Peugeots nya Passatdödare.

Hur är den jämfört med sin föregångare?
Skillnaden mot 407 kan beskrivas med ett ord: lättare.

Den väger mindre alltså?
Ja, trots att den har växt med 10,1 centimeter - till 4,8 meter - är den lättare. Det är välkommet!

Bild 368634

Priserna för 1,6 VTI på 120 hk börjar på 210.000 kr.


Finns det några andra skillnader?
Framförallt är den lättare att se på. Snyggt linjespel och proportionerna stämmer med kort överhäng fram och större överhäng bak.

Något mer?
Den är lättare att leva med. 508 får fem års nybilsgaranti! Unikt inom Peugeot. Därtill har utrustningsnivån har uppgraderats och om man lättar på plånboken kan man få bland annat fyrazoners-klimatanläggning, nyckellöst system, head up-display i färg och lite annan lullull. Som väntat är motorerna snålare än tidigare och efter sommaren kommer 1,6 e-HDI att klara sig på endast 4,2 l/100 km (109 g/km). Inte illa för en stor vagn.

Något annat som också är lättare?
Nej, jag vill inte verka tjatig

Det är nog försent...
Jo, det är lätt gjort.

Bild 368635

Inredningskvaliteten imponerar på vår testförare.


Vad överraskar mest positivt?
Kvalitetskänslan i materialvalen och utrustningslistan imponerar. Här har Peugeot tagit flera steg upp på vill-ha-stegen. Glädjande är även att 508 har fått nya reglage och knappsatser. Tidigare har allting varit identiskt mellan i princip samtliga av Peugeot och Citroëns modeller. 508 känns därför fräschare än väntat. Värt att tillägga är en ny knappmeny vid växelspaken som påminner om Audis MMI-system
Bild 368636

Testförare Nils Svärd.

och den fungerar lättare än tidigare knappmenyer.

Negativt?
Personligen saknar dieselsexan. Det verkar inte bli någon 3,0 HDI till 508 utan dubbelturbodieseln 2,2 HDI blir toppversionen. Inget ont om 2,2-motorn, men en dieselsexa är alltid en dieselsexa.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
Den kommer i april och då som både sedan- och kombiversion.
De exakta priserna får jag återkomma till då vi inte får prislistan från Peugeot förrän under morgondagen. Så färska är dessa nyheter.

Men jag kan redan nu meddela att priserna för 1,6 VTI på 120 hk börjar på 210.000 kr. Och då ingår bl.a. farthållare, regnsensor, 16-tums aluminiumfälg etc.

Vill man ha miljödieseln e-HDI på ynka 109 g/km i kombiutförande med glastak får man räkna med 240.000 riksdaler.

Men mest intressant för alla tjänstebilsåkare där ute, är att toppversionen GT med en 2,2 HDI på 204 hk och 450 Nm går lös på omkring 300 lakan. Då är den nästan färdigutrustad ocb även navigationssystem ingår i det priset! Jag gissar att 2,2 GT blir en intressant vagn på tjänstebilsmarknaden för alla de som vill köra något intressantare än en tysk vagn utan själ.


508 1,6 VTi (120 hk) bensin MCP Active Sedan strax under 210.000
508 1,6 Turbo (156 hk) bensin man. Active Sedan strax under 220. 000 kr
508 1,6 e-HDi MCP Stop&Start Active Sedan strax under 230.000 kr
508 2,0 HDi (140 hk) man Active Sedan strax under 250.000 kr
508 2,2 HDi (204 hk) GT Sedan strax över 300.000 kr

• En längre provkörning av Peugeot 508 i auto motor & sport nr 5. Finns i butik den 24 februari.

• Se tv-inslag på 508 här!

Bild 368637

Blir 508 SW storsäljaren i Sverige?


Bild 368638

Bild 368639

Bild 368640

Hellre 508 än Passat.
984
230