Jeep Grand Cherokee får Saab V6-diesel

Till sommaren kan de europeiska kunderna beställa sin nya Jeep Grand Cherokee med en 3,0 liters V6-diesel på 241 hk och 550 Nm. Klingar det bekant? Visst, det här är motorn som VM Motori utvecklade till Saab 9-4X och Cadillac CTS.

Bild 368463

När vårsolen kommer fram och sommaren börjat ska Jeep kunna leverera de första Grand Cherokee med V6-diesel i Europa. De andra motoralternativen blir nya Pentastar V6 och 5,7-liters V8 - båda bensin. KLICKA FÖR STÖRRE


I förra veckan kunde vi berätta att Fiat officiellt gått in och köpt 50 procent av den italienska motortillverkaren VM Motori (se artikel på denna länk). Därmed ägs VM Motori i ett 50/50-förhållande mellan Fiat Group och General Motors.

Med svenska ögon undrade vi då lite försynt om den nya ägarkonstellationen kanske skulle kunna bli en öppning för Saab, då man i utvecklingen av 9-4X planerade att använda VM Motoris nya 2,9-liters V6-diesel i suvmodellen. Den moderna dieselmaskinen var specialskräddad för att först och främst klara de nya Euro 5-avgaskraven och i en förlängning även de betydligt strängare NOx-kraven i Euro 6.

Bild 368464

Den moderna V6-dieseln var tänkt till 9-4X, men blev nedlagd av GM. Nu ska VM Motori börja leverera till Jeep istället.

GM lade dock V6-projektet på hyllan då finanskrisen härjade som bäst 2008-2009. Och som vi alla vet har nu 9-4X inget dieselalternativ när den lanseras i början på hösten - något som modellen verkligen skulle behöva i Europa.

Våra kunniga läsare kommenterade artikeln och påpekade att V6-dieseln hos VM Motori ingalunda var nedlagd, utan från och med i höstas faktiskt smugits igång med en liten förproduktion. Nu vet vi var motorn ska hamna - hos Fiats koncernbroder Jeep. Det är de europeiska kunderna som med början på försommaren kan få sin sprillans nya Jeep Grand Cherokee levererad med V6-diesel från Fiat-ägda VM Motori.

Dieselmotorn har i Jeeputförandet vuxit till jämna 3,0 liter och toppeffekten anges nu till 241 hk vid 3.000 rpm, maxvridet på 550 Nm finns tillgängligt mellan 1.800-2.800 rpm. "Gamla" Saabmotorn hade motorvolymen 2,9 liter och effekten 250 hk/550 N. Som förut är motorn mycket kompakt i sina mått och relativt lätt, fullt "påklädd" väger den in på 230 kilo.

Främsta syftet med en dieselmaskin är givetvis att hyfsa till förbrukningssiffrorna, jämfört med bensinmotorer i samma effektområde, och Jeep Grand Cherokee får siffran 8,3 l/100 km enligt EU-cykeln. CO2-utsläppet anges till 218 g/km. Det är en förbättring med 17 procent jämfört med den Mercedesdiesel som satt i förra generationen Grand Cherokee.

Bild 368465

Jeep Grand Cherokee är en storsäljare för Chrysler med totalt fyra miljoner sålda bilar sedan lanseringen 1992. Förra generationen sålde dåligt men nya bilen hinner knappt in till handlarna i USA förrän de är sålda.


Dieselförbrukningen är hygglig i förhållande till storleken på Jeep Grand Cherokee men ändå något i överkant jämfört med de vassaste konkurrenterna. Plockar vi fram databladet till exempelvis ansiktslyfta BMW X5 xDrive30d ger den jämförbara 245 hk och 540 Nm och drar med den åttastegade automaten 7,4 l/100 km (195 g/km).

Audi Q7 med nya generationen 3,0 V6 TDI ger nästan exakt samma effekt, 240 hk och 550 Nm, och även här har man med åttastegad automat pressat ner förbrukningen till 7,4 l/100 km.

Den nya V6-dieseln blir även aktuell för Jeep Grand Cherokee i ett modifierat utförande för modellversionerna Laredo och Limited med effekten 190 hk och 440 Nm. Dessa två får även bensinalternativet Pentastar V6 på 3,6 liter och 286 hk/347 Nm. Den mera påkostade Overland-versionen får samtliga motoralternativ, inklusive 5,7-liters V8 med 352 hk och 520 Nm.

Bild 368466

Så här såg motorn ut för några år sedan då den var aktuell till Cadillac CTS, och så småningom Saab 9-4X. I sitt Jeeputförande har motorvolymen vuxit från 2,9 till jämna 3,0 liter genom att öka slaglängden från 90,4 till 92,0 mm. KLICKA FÖR STÖRRE


I USA har nya Jeep Grand Cherokee blivit en försäljningssuccé, något som man nu också hoppas på i Europa (läs första provkörningen här). Föregångaren lyckades inte speciellt bra men ser man till den totala försäljningen av Jeep Grand Cherokee över de två decennier som modellen funnits har den varit mycket lyckosam med totalt fyra miljoner sålda bilar. Chryslers pressrelease om nya dieselalternativet går att ladda ner som pdf-dokument genom att klicka här.

Lanseringen av nya generationen Jeep Grand Cherokee sammanfaller också med Jeeps 70-årsjubileum av varumärkets tillblivelse, något som vi inte lär missa under året. Chrysler är också mycket stolta över att Jeep var det första inhemska bilmärke som passerade en miljon vänner på Facebook.

"Ur-Jeepen" började levereras mitt under brinnande världskrig 1941, men då var namnet inte uppfunnit ännu. De lärde träter fortfarande om namnets ursprung - en seriefigur eller militär slang - men den historien tar vi en annan gång! (eller så tjuvtittar du på den här länken)

Jag väljer lätt Jeep Grand Cherokee framför Audi Q7 och BMW X5!
241
245