Volvo V60 Plug-in Hybrid - tre i en

Nästa år kan vi köpa Volvos V60 Plug-in Hybrid, en modell som kombinerar fördelarna hos el- och dieselmotor. De två ger 215 + 70 hästkrafter vilket räcker till både nollutsläpp och 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Med kombinerad drift blir CO2-utsläppet låga 49 g/km.

Bild 368471

Volvo kallar bilen för en "försmak" och därmed kanske vi kan misstänka att det blir vissa detaljförändringar innan bilarna rullar ut till handlarna nästa år. Viktigaste uppgiften - priset - får vi inte reda på. KLICKA FÖR STÖRRE


Äta kakan och ändå ha den kvar? Jo, Volvo anser sig ha lösningen på detta eviga dilemma och visar nu sin "V60 Plug-in Hybrid". Här finns elmotor med räckvidd på fem mil och utan några utsläpp alls, vridstark dieselmotor för lång räckvidd och kombinerat blir de två kraftkällorna riktigt vassa - vad sägs om 0-100 km/h på 6,9 sekunder?

Framtill är laddhybriden helt konventionell med en 2,4-liters turbofemma, D5, som ger 215 hk och ett maximalt vridmoment på 440 Nm. Dieselmotorn driver på framhjulen, som på en vanlig V60, med sexstegad automatlåda. Men bak sitter det som Volvo döpt till ERAD ("Electric Rear Axle Drive"). Bakhjulen drivs av en elmotor på 70 hk och 200 Nm, kraften kommer från ett litiumjon-batteripaket på 12 kWh.

Föraren kan välja mellan tre körlägen:
Pure - enbart eldrift i största möjliga mån. Skulle det behövas acceleration utöver vad 70 hk från elmotorn kan ge startas dieselmotorn automatiskt. Men med måttliga gaspådrag ska körsträckan bli upp mot 50 kilometer, exakt hur långt beror givetvis på yttre förhållande.
Hybrid - är utgångläget vid start och här kombineras eldriften och dieselmotorn. Mätt med körcykeln för laddhybrider (EU Combined) ger det en förbrukning på 1,9 l/100 km och CO2-utsläppet anges då till endast 49 g/km.
Power - här kombineras de två motorerna till maximala prestanda, vilket innebär en 0-100 km/h sprint på 6,9 sekunder. Elmotorns snabba reaktion och tidiga vridmomenttopp hjälper dieseln i startögonblicket, dessutom har ju bilen drivning på alla fyra hjulen.

Bild 368472

Framtid är V60 Plug-in Hybrid en "vanlig", framhjulsdriven D5 med automatlåda. Men det är där bak som vi hittar den spännande tekniken med elektrisk bakhjulsdrift och ett 12 kWh stort batteripaket. Laddningen ska kunna ske i ett vanligt vägguttag, desto bättre säkring ju fortare går det. KLICKA FÖR STÖRRE


Merparten av allt dagligt pendlande är mindre än fem mil och därför kan de flesta klara av vardagens transportbehov helt utan utsläpp. Men man behöver alltså inte vara orolig för att bli stående med tomt batteri om planerna skulle ändras, den sammanlagda körsträckan med batteripaket och dieseltank ger en räckvidd på hela 120 mil.

Tekniken har Volvo visat upp förut i en V70, då man även lät media provköra den renodlad elbilen baserad på C30 (läs om provkörningen här). I det här färdiga utförandet har vi ännu inte fått möjlighet att testa tekniken men det ska bli intressant att uppleva hur Volvo får de två drivkällorna att samverka.

Inte minst ska det bli spännande att se hur bilen fungerar dynamiskt vid till exempel en undanmanöver. Vid enbart eldrift är ju bilen bakhjulsdriven och i hybridläget blir det sannolikt en mera framhjulsdriven karaktär. Dessutom har man ett ganska tungt batteripaket bak som förmodligen gör sitt till när det gäller uppförandet vid "aktiv" körning.

Vägegenskaperna vet vi som sagt inget om ännu men Volvos svenska pressrelease går att läsa i sin helhet på denna länk som pdf-dokument. Volvos säkerhetstänkande kring laddhybrider och elbilar går att studera genom att klicka här.

Bild 368473


Bild 368474


Bild 368475


Bild 368476


Bild 368477


Bild 368478


Bild 368479


Bild 368480


Bild 368481


Bild 368482


Bild 368483


Bild 368484

Bild 368485

Bild 368486

Bild 368487

Jag vill först ha reda på priset - men redan nu funderar jag på ett köp!
628
65