Volt blir billigare än Ampera i Europa

Elbilen Opel Ampera får oväntad konkurrens. Parallellt med Ampera ska nämligen även Chevrolet Volt säljas här i Europa och den amerikanska kusinen blir dessutom billigare. Hur tänkte ni nu, GM?

Bild 368087

Opel Ampera är en "prestigemodell" som kan lyfta imagen i Europa. Men Ampera får oväntad konkurrens på hemmaplan av amerikanska Chevrolet Volt. Hur tänker GM, egentligen? KLICKA FÖR STÖRRE


De som är sugna på en elbil med "räckviddsförlängare" behöver inte vänta så mycket längre. Under fjärde kvartalet ska de första Opel Ampera levereras till kund och man får då en laddhybrid som går 40-80 kilometer på elmotorns 16 kWh stora batteripaket, sedan hjälper förbränningsmotorn till att utöka räckvidden till mer än 50 mil. Föraren behöver alltså aldrig vara rädd för att bli stående med "dött" batteri.

Som vi tidigare berättat ska Opel Ampera säljas (följ länken genom att klicka) för det rekommenderade priset 42.900 euro, inklusive skatt. Nationella elbilsrabatter kan sänka det priset och i Sverige väntar vi fortfarande på både ett "svenskt" pris, liksom vad regeringen egentligen ska bestämma sig för miljöbils- och elbilsrabatter (klicka för att läsa mer om förslagen). Mer om det svenska utförandet på Opel Ampera går att läsa i den svenska pressreleasen, klicka för att ladda hem som pdf-dokument.

Som om konkurrensen från övriga elbilar inte vore nog har General Motors dessutom bestämt sig för att lansera syskonmodellen Chevrolet Volt i Europa. Som vi vet är de två bilarna i stort sett identiska och både Volt och Ampera byggs i USA. Det är tal om att produktion även kan starta i Storbritannien men GM har inte fattat några beslut ännu.

Bild 368088

Ungefär samtidigt med Opel Ampera lanseras Chevrolet Volt i Europa, dessutom till ett billigare pris. Med Volt följer också ett omfattande garantipaket, bland annat får batterierna åtta års garanti. KLICKA FÖR STÖRRE


Märkligt nog har GM dessutom bestämt sig för att sälja Chevrolet Volt för ett rekommenderat listpris på 41.950 euro, alltså runt 1.000 euro billigare än koncernbrorsan Opel Ampera. Chevrolet Volt får då åtta års nybilsgaranti (inklusive batteripaketet) eller 16.000 mils nybilsgaranti (vilket som infaller först), vilket är samma som i USA. Även Chevrolet Volt ska börja säljas under slutet av året.

Vad säger ni läsare? Hur tänker egentligen GM när man lanserar två nästan identiska bilar på samma marknad, men med olika varumärken. Är det så klokt, egentligen?

Bild 368089

GM är smartare än vi (= gasa). GM är lika dumma som alltid mot Opel (= bromsa).
106
462