Dags att beställa Porsche 918!

Nu är det vår och då passar det perfekt att förverkliga drömmen om en riktigt läcker sportbil. En Porsche 918 Spyder förslagsvis, som finns att beställa från nu. Bara du har runt 7,5 miljoner på bankkontot.

Bild 367929

Från och med nu kan man beställa supersporthybridbilen Porsche 918 Spyder - för första leverans i november 2013. Det här är Porsches egen bild på den serieklara versionen, som skiljer sig i vissa detaljer från konceptet i Genève förra året.


I juli 2010 fick vi beskedet att Porsche bestämt sig för att seriebygga supersporthybriden 918 Spyder. Det är bilen som väckte sensation på Genèvesalongen tidigare samma år - en laddhybrid med 500 hästars V8 som tack vare stöd från två elmotorer kommer ner i en förbrukning på 3,0 l/100 km, med ett CO2-utsläpp på endast 70 gram per kilometer.

I dag, den 21 mars, meddelar Porsche att man öppnat orderboken för serieversionen av konceptet i Genève. Första exemplaret börjar byggas 2013, närmare bestämt den 18 september, eller som det uttrycks i USA: 9/18. Det blir garanterat en exklusiv modell, ty den kommer bara att byggas i exakt 918 exemplar.

Bild 367930

918 Spyder i serieversion får ett tak i form av löstagbara paneler som monteras manuellt och kan förvaras i främre bagageutrymmet när man kör öppet. Detta är Porsches bild av 918 med takpanelerna på plats.


Samtidigt meddelas att den som lägger order på en 918 Spyder också får möjligheten att köpa en 911 Turbo S "Edition 918 Spyder", en unik numrerad specialutgåva begränsad till - just det, 918 exemplar. Den har både ut- och invändigt ett antal detaljer som i färg och form direkt anknyter till den bokstavligen makalösa laddhybriden. 911:an förses med samma serienummer som den beställda 918 Spyder, och den kan också fås i exakt samma karossfärg.

Skillnaden är att 911 Turbo S "Edition 918 Spyder" kan levereras redan från juni 2011. Coupéversionen av specialeditionen kostar i Tyskland 173.241 euro, och för cabben får man betala 184.546 euro.

Priset för 918 Spyder är bestämt till 645.000 euro (5,74 miljoner kronor enligt dagens kurs), plus lokal moms och övriga pålagor i beställarens hemland. Leveranserna börjar i november 2013 och tillverkningen sker i den ordning som beställningarna har tecknats. Porsche Sverige meddelar att 918 Spyder kan ordertecknas nu, och priset är satt till 847.000 euro, motsvarande 7,56 miljoner kronor enligt dagskursen.

Bild 367931

En förarplats att drömma om: sitter du här åker du ifrån det mesta som rullar på hjul - 918 Spyder klarar 0-100 km/h på 3,2 sekunder.


Porsche 918 Spyder kombinerar DNA från supersportbilarna Carrera GT och Porsche 917 både när det gäller design och teknik. Till skillnad från den öppna stilstudien får seriebilen en takkonstruktion med löstagbara paneler som sätts på plats manuellt och kan förvaras i det främre bagageutrymmet när man kör "nercabbat".

918 Spyder drivs av en mittmonterad högvarvande V8 med cylindervolym "över fyra liter" som ger 368 kW eller 500 hästkrafter. Den kompletteras av en elmotor som direkt driver framhjulen och en som tillsammans med bensinmotorn driver bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Elmotorerna ger tillsammans 160 kW (218 hk) och kan oberoende av V8-motorn driva bilen utsläppsfritt upp till 25 kilometer.

Batteriet, som ligger mitt i bilen framför V8-motorn, laddas fullt på cirka tre timmar med vanlig hushållsel, men kan också snabbladdas med högre spänning "på betydligt kortare tid".

Bild 367932

Den som beställer en 918 Spyder måste vänta till november 2013 på leverans, men som en liten tröst får vederbörande möjlighet att köpa en 911 Turbo S "Edition 918 Spyder" (Coupé eller Cabrio) försedd med samma serienummer som den beställda Spydern. Den levereras redan från juni i år. Även 911-serien är begränsad till 918 exemplar.


Den totala motoreffekten och maximala vridmomentet anges inte, men Porsche lovar att 918 Spyder accelererar 0-100 km/h på 3,2 sekunder och har en toppfart på över 320 km/h. Det betyder, påpekar Porsche, att 918 Spyder är två sekunder snabbare än legendariska Carrera GT runt nordslingan på Nürburgring med bästatiden 7 minuter och 30 sekunder.

Toppfarten med enbart eldriften uppges till 150 km/h.

Orderboken för såväl 918 Spyder som 911 Turbo S "Edition 918 Spyder" är som sagt öppen från och med nu. Vi gissar att det blir rusning till beställningsdisken ­- redan direkt efter premiären för konceptbilen i mars 2010 sa utvecklingschefen Wolfgang Duerheimer att man fått in 900 intresseanmälningar. Ettusen sålda bilar skulle göra 918 Spyder till en bra affär, sa Duerheimer. Men nu meddelas alltså att det bara blir exakt 918 exemplar. Vilket lär garantera exklusiviteten och det bestående värdet hos den unika laddhybriden.

Had jag pengarna skulle jag beställa direkt!
319
82