Snabbladdning med te i Östersund

Östersund vill bli centrum för ny miljöteknik, och ett viktigt steg togs i lördags den 9 april när en ny snabbladdningsstation för elbilar invigdes. Den...
Annons

Östersund vill bli centrum för ny miljöteknik, och ett viktigt steg togs i lördags den 9 april när en ny snabbladdningsstation för elbilar invigdes. Den laddar en ebil till 80 procent på en halvtimme, vilket är lagom för att avnjuta en kopp te.

Snabbladdning med te i Östersund

Den nya snabbladdningsstationen i Lillänge köpcentrum i Östersund laddar elbilen till 80 procent på 30 minuter.

Den nya laddstationen i Lillänge köpcentrum i Östersund följer en snabbladdningsstandard som kallas Chademo, vilket står för det japanska uttrycket "O cha demo" som betyder ungefär "How about some tea" (medan du laddar). Och medan elbilen laddas till 80 procent hinner man både laga och avnjuta en kopp te: det går på ungefär en halvtimme.

Har man bråttom, går det att tanka batteriet till 50 procent på en kvart.

På lördagen den 9 april invigdes stationen och Östersunds kommun bjöd på just te under evenemanget.

– Det här är bara det första steget i den utbyggnad av snabbladdning vi ser framför oss under 2011-2012, säger Mikael Hagman som är projektledare för eltrafik på elleverantören Jämtkraft.

­- Vi tror att möjligheten att snabbladda kan ge människor en större trygghet i användningen av elbilar. Vi tar bort en del av den osäkerhet som kan finnas när det gäller elbilarnas räckvidd, fortsätter han.

Snabbladdning med te i Östersund

Alla elbilar har två laddkontakter, en för vanlig hushållsel och en för snabbladdning med högre spänning från särskild laddstation (bilden). Den som har bråttom kan fylls batteriet till 50 procent på en kvart vid den nya stationen i Östersund.

Anledningen till att Östersund har blivit ett centrum för ny miljöteknik är projektet Green Highway – Europaväg 14 mellan Sundsvall och Trondheim via Östersund – och Jämtkrafts och Östersunds kommuns satsningar på en introduktion av elbilar i regionen.

Green Highway är vägen E14 mellan Atlanten och Östersjön som ska byggas ut med en laddstation för elbilar på var tolfte mil. Samarbetet mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim (SÖT-samarbetet) går ut på att utveckla alla tre städerna när det gäller infrastruktur och kommunikationer, kultur- och upplevelsenäringar samt högre utbildningar i alla tre städerna. SÖT-städerna arbetar aktivt tillsammans för att på nationell och europeisk nivå stärka kommunikationerna och infrastrukturen i den öst-västliga axeln i Mittskandinavien.

Och inom detta projekt ligger Östersunds satsning på elbilar.

– Vi är stolta över att få placera Östersund i händelsernas centrum vad gäller framtidens fordonsteknik. Ska vi vara ett vintertestcenter för elbilar krävs sådana här pionjärinsatser, säger AnnSofi Andersson, (s) kommunstyrelsens ordförande i Östersund.

Östersunds kommun och Jämtkrafts gemensamma satsning på elbilar har fått 1,9 miljoner från Energimyndigheten för demonstration av elbilar i vinterklimat. Det handlar om totalt 28 elbilar varav några kommer att finnas i Östersunds kommuns och Jämtkrafts fordonsflottor. Möjligheten finns för företag, organisationer, privatpersoner i Östersund med omnejd att få 25-procentigt bidrag (dock max 50 000 kronor) till merkostnaden för nya elbilar. Motprestationen är att delta i uppföljningen i projektet. Målgruppen är yrkesförare, allmännyttiga företag och på sikt privatpersoner.

Peugeot har valt att placera 40 av sina första helt eldrivna Peugeot iOn i Östersund, som en av de första orterna i världen. Kommunens bidrag kan användas till någon av dessa bilar eller till någon annan elbil eller laddhybrid. Bidraget räcker till 56 elbilar och i skrivande stund finns 18 bidrag kvar att söka.

Annons
Annons
Rulla till toppen