Nu släpper Audi de första skisserna på helt nya A3. Bilen bygger på en helt ny plattform och ska lanseras nästa år.
Interiören inspireras av A1 med uppfällbar MMI-skärm. Även Audis mest avancerade navigationssystem från A8 går att få som tillval.
Efter sju år är det hög tid för Audi att byta ut A3. Efterföljaren visas på Genèvesalongen i mars 2012 och börjar säljas på hösten i tredörrarsform. Sedan följer femdörrarsversionen Sportback och en cabriolet med tygtak. 2013 följer dessutom en sedanmodell – som vi redan sett i konceptform på årets Genèvesalong.
Enligt Audis vd Rupert Stadler ska sedanmodellen inte enbart säljas i USA och Östeuropa, vilket först var tanken. Sedanmodellen, som blir 4,5 meter lång, kan erbjudas även i Europa som ett mindre komplement till A4.
A3 liknar nya A6 i fronten. Under huven hamnar Volkswagenkoncernens befintliga motorer, men A3 får senare även gas-, hybrid- och eldrift.
Motormässigt kan vi vänta oss Volkswagenkoncernens välkända bensin- och dieselmotorer på 105-211 hk respektive 105-170 hk. Sedanmodellen ska byggas i ungerska Györ. A3 bygger på samma plattform som nya Volkswagen Golf, som även den lanseras i ny version hösten 2012. Plattformen kallas MQB – Modularer Querbaukasten.
Plattformstänket gör att nya A3 kan förses med många olika motorer. Bensin, diesel, gas, hybrid och helt elektriska versioner väntas.
Hjälpsystem som adaptiv farthållare, filassistent och döda vinkel-varning blir tillval, liksom MMI-systemet från A8. Start/stopp-system förväntas bli standard.
Konkurrensen i Golfklassen hårdnar när Audi presenterar A3, Mercedes sin A-klass, BMW en helt ny 1-serie och Volkswagen en Golf som är helt ny från grunden – inte en uppfräschning av gamla modellen. Priserna på nya A3 offentliggörs strax innan försäljningsstarten.
Illustrationer: Schulte Design
Skisser: Audi
Sportbackversionen lanseras efter 3-dörrarsmodellen.