Nissan Leaf som elbilsracer – ny film

Eldrivna racebilar? Inte alls omöjligt, om vi får tro Nissan som med hjälp av motorsportavdelningen Nismo byggt en racebil baserad på Leaf. Nu finns det...
Annons

Eldrivna racebilar? Inte alls omöjligt, om vi får tro Nissan som med hjälp av motorsportavdelningen Nismo byggt en racebil baserad på Leaf. Nu finns det en video som visar de första testerna och berättar om en helt ny typ av racing.


En del av er läsare brukar i kommentarerna fundera runt det faktum att flertalet elbilar ser rätt "lustiga" ut. Idéerna kring nollutsläppsbilar utan behov av fossila bränslen har sina uppenbara fördelar – men varför måste designen på elbilar vara så konstig?

Men när vi nu fått bilder och den första videon på Nissan Leaf Nismo RC får vi se hur tuff en elbil egentligen skulle kunna bli om man gör den lägre, bredare, slänger bort två dörrar och lägger till några sportiga attribut. Nissan Leaf Nismo RC premiärvisades på bilsalongen i New York under påskveckan och nu har vi fått den första videon som visar de inledande testerna. Drivlinan är lyft rakt över från en gatversionen av Nissan Leaf, inklusive batteripaketet och motorn på 80 kW, men placerad i mitten av bilen för bättre viktfördelning.

Nissan Leaf som elbilsracer - ny film

Med färg på karossen ser Nissan Leaf Nismo RC ut så här. Någon racingklass finns inte, men Nissan vill peka på möjligheterna med elbilsracing.

Grunddesignen från Nissan Leaf känner vi igen men raceversionen är tillplattad och har utsträckt hjulbas. Lättviktsmaterial gör att vikten sänks med 40 procent jämfört med en vanlig Leaf och vågen ska stanna vid 940 kilo för Leaf Nismo RC. Accelerationen 0-100 km/h är förbättrad till 6,85 sekunder och toppfarten är 150 km/h. Drifttiden under race anges till 20 minuter, snabbladdningen för att komma tillbaka till 80 procent av kapaciteten tar 30 minuter.

Någon färdig racingklass finns inte för Nissan Leaf Nismo RC men i videon berättar Manaki Iwamoto på Nissans internationella motorsportavdelning vilka möjligheter som finns. Eftersom bilen är nästan helt ljudlös och helt utsläppsfri skulle man kunna tänka sig race i stadskärnor, eller inomhus, där konventionella racebilar inte kan användas.

Annons
Annons
Rulla till toppen