Opel Zafira Tourer - alla bilder och fakta

Opel Zafira Tourer är officiell men vi får vänta till Frankfurtsalongen innan vi kan provsitta den nya, sjusitsiga familjetransportören. Bland nyheterna hittar vi adaptiv farthållare med automatisk inbromsning. Fem motoralternativ erbjuds vid lanseringen.


När Opel Zafira börjar säljas i höst kommer den att finnas i dubbel upplaga, dels som den gamla Zafira med en längd på 447 centimeter men också som nya sjusitsiga Zafira Tourer som mäter 466 centimeter i längd. Därmed har Opel täckt in hela spektrat ovanför småbröderna Agila (374 cm) och Meriva (429 cm).

Inte oväntat har Opel lagt extra krut på att göra inredningen flexibel och som förut hittar vi en tredje stolsrad som går att fälla ner i golvet, därmed slipper man släpa tunga stolar in och ur bilen (och Murphys lag har sedan länge bestämt att stolarna alltid står i garaget när man väl behöver dem). Hjulbasen har sträckts ut till 2.760 millimeter, vilket är 57 millimeter längre än hos föregångaren. Spårvidden är också utökad, 1.584 millimeter fram (+ 96 mm) och 1.588 (+ 78 mm) bak.

Bild 367174

Vindrutan är som synes högt uppdragen mot taket och det bidrar förmodligen till en rymligare känsla i kupén. Dubbla A-stolpar ska minska "döda vinkeln" men de stjäl förmodligen ändå en del av den information som föraren skulle vilja ha. KLICKA FÖR STÖRRE


Andra stolsraden i Opel Zafira Tourer är inte längre ett helt baksäte utan består av tre separata stolar som kan skjutas i längsled 21 centimeter, för mer eller mindre benutrymme/bagageutrymme. Som tillval finns stolar där den i mitten går att fälla ihop till något som liknar ett mittarmstöd, samtidigt som de yttre stolar går att skjuta in mot mitten med fem centimeter och har en längdjustering på hela 28 centimeter.

Med fem sittplatser använda i Opel Zafira Tourer finns det utrymme över för 710 bagagerumsliter, en ökning med 65 liter jämfört med föregående generation. Med båda baksätesraderna nedfällda ryms det hela 1.860 liter i Zafira Tourer.

Bagageutrymmet kan varieras med lastsystemet "FlexConsole", som är en vidareutveckling av det "FlexRail" som debuterade i Opel Meriva förra året. På nya Opel Zafira Tourer finns också en förbättrad version av cykelupphängningen "FlexFix", som likt en byrålåda går att dra ut ur bakre stötfångaren.

Bild 367175

Designen på inredningen känner vi igen, i stora drag, från både Insignia, Astra och Meriva. Mest krut har Opel lagt på att göra inredningen riktigt flexibel, vilket syns på de nedre bilderna.


Fem motoralternativ erbjuds i nya Opel Zafira Tourer när modellen börjar levereras i höst, tre tvålitersdieslar och två bensinmotorer. Motorerna känner vi igen från Insignia och dieslarna ger 110-165 hk, bensinmotorerna är två versioner av 1,4 Ecotec som ger antingen 120 eller 140 hk. Sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat erbjuds. Ytterligare motoralternativ ska erbjudas senare, däribland en snål "ecoFLEX" samt biogas och en ny generation bensinmotorer.

Designmässigt erbjuder seriemodellen av Opel Zafira Tourer inga överraskningar, jämfört med det Zafira-koncept som Opel visade på Genèvesalongen i våras. Bilen är faktiskt förvånansvärt lik GM-designern Mark Adams ursprungliga idéer och anknyter förstås till både Opel Ampera och Meriva.
"Zafira är Opels ikon i flexibilitetsklassen och vi ville ingjuta såväl mer känslor som premiumkvalitet i den tredje generationen. Zafira Tourer är ett riktigt "statement" med sitt sportiga utseende och högklassiga utförande," säger Mark Adams.

Förutom bilderna här finns det även en högupplöst video som visar Opel Zafira Tourer på YouTube (klicka på länken eller bilden längst upp).

Bild 367176

Både nya Zafira Tourer och den gamla generationen av Zafira ska byggas i Opels fabrik i Bochum, Tyskland. Produktion i andra GM-fabriker är inte planerad.


Precis som hos Insignia och Astra har Opel utrustat nya Zafira Tourer med mer avancerad teknik och fler tillval. De självjusterande, elektroniska stötdämparna "FlexRide" säkerställer en bra balans mellan kontroll och komfort. FlexRide är manuellt justerbar i tre steg. McPherson-framvagnen delar Zafira Tourer med Insignia medan bakaxelns konstruktion är lik den som Opel använder på Astra. Av utrymmesskäl valde Opel att inte göra en multilinkbakaxel.

Bland säkerhetssystemet hittar vi en Opelnyhet och det är kombinationen av "Adaptive Cruise Control (ACC)" och "Collision Mitigating Braking (CMB)". Farthållaren håller avståndet till framförvarande fordon och kan automatiskt bromsa in Zafira och även panikbromsa om något dyker upp framför bilen.

Mer information om alla tekniska finesser i Opel Zafira Tourer finns i den pressrelease som du kan ladda hem som pdf-fil genom att klicka på länken. Vill du läsa vårt senaste begagnattest av Opel Zafira klickar du på den här länken.

Bild 367177

Bild 367178

Bild 367179

Bild 367180

Bild 367181

Bild 367182

Bild 367183

Bild 367184

Bild 367185

Bild 367186

Bild 367187

Kanonsnygg och riktigt mångsidig, helt klart mitt val i det här segmentet!
232
54