Volvo V60 vinner test av nödbromssystem

I ett test av organisationen ADAC jämfördes nödbromssystemen i sex bilar och hur de lyckas undvika olyckor. Tyska bilar är bäst i hög fart –...
Annons

I ett test av organisationen ADAC jämfördes nödbromssystemen i sex bilar och hur de lyckas undvika olyckor. Tyska bilar är bäst i hög fart – men Volvo V60 är bäst överlag.

Den tyska bilorganisationen ADAC har testat hur effektiva de nya nödbromssystemen är. Tanken är att nödbromsen ska bromsa in när avståndsradarn ser ett hinder som närmar sig snabbt. Testet bestod av Volvo V60, BMW 530d, Audi A7, Volkswagen Passat, Infiniti G37 och Mercedes CLS, och ADAC lät tillverka en "ballongbil" som agerade framförvarande bil.

Olika tillverkare verkar dock ha olika prioritering när det gäller vilka olyckor som ska undvikas. Audi och BMW var i särklass bäst på att minska krockvåldet vid en olycka i hög fart, och i vissa fall undveks olyckan helt. De tyska tillverkarna verkar prioritera autobahnkörning, men i stadstrafik är systemen inte lika effektiva.

Volvo V60 vinner test av nödbromssystem

Volvos City Safety-system jobbar med en lasersensor som reagerar på framförvarande fordon, fotgängare och föremål upp till sex meter framför bilen, och i hastigheter mellan 4 och 30 km/h.

Volvo V60 är den enda bil som tilldelas betyget 'mycket bra' av ADAC. Tidigare stötte ju Volvo på vissa problem när systemet skulle testas i nya S60: City Safety systemet fungerade inte. Senare hade man även otur med utförandet av de uppblåsbara dockor som användes vid en demonstration i Italien, då fungerade inte Volvo Pedestrian Detection som tänkt (följ länkarna för att läsa mer).

Men enligt det senaste testet från ADAC är Volvo V60 tillsammans med Volkswagen Passat de enda bilarna som helt lyckas undvika en olycka i låg fart – båda bromsar ned till stillastående strax framför hindret.

Våra tyska kollegor på auto motor und sport testade nödbromssystem på ett liknande sätt och även de kom fram till att Volvos nödbroms är bäst, klicka på länken för att läsa mer.

"En undersökning gjord av ADAC visar att olyckor med bilen framför är den näst vanligaste typen av olyckor. Därför har vi gjort ett jämförande test av avancerade nödbromssystem", säger Dino Silvestro, projektchef på ADAC. Han påpekar också att systemen måste bli billigare, och göras tillgängliga även i mindre bilar.

Hela testet kan läsas i sin helhet på ADAC:s hemsida.

Annons
Annons
Rulla till toppen