Bob Lutz nya bok - se upp för räknenissarna

Pensionerade GM-chefen Bob Lutz har skrivit en ny bok och titeln säger det mesta: "Car Guys vs. Bean Counters". Där får vi lära oss att räknenissarna aldrig får tillåtas styra ett bilföretag - då kan det gå så illa som det gjorde hos General Motors!

Bild 367084

Det är så här vi minns Bob Lutz, med största självsäkerhet lägger han ut texten och alla lyssnar. Bilindustrilegenden Lutz lämnade många bevingade ord bakom sig och det senaste hittar vi i nya boken:"Often wrong, but never in doubt".


Säger vi namnet Bob Lutz så har nog de flesta en åsikt om den storkäftade bilprofilen. Många inom bilindustrin har egna upplevelser och mustiga anekdoter om mannen som i sin senaste bok uppvisar en oväntad självinsikt när han beskriver sig själv med orden "Often wrong, but never in doubt" (Jag hade ofta fel, men tvivlade aldrig).

Den nya boken heter "Car Guys vs. Bean Counters: The Battle for the Soul of American Business" och ska ligga ute hos bokhandlarna 9 juni. Förhandsexemplaren har nått de amerikanska recensenterna och där kan vi förstå att det vankas en mycket uppriktig beskrivning av läget hos General Motors, när Bob Lutz började sitt jobb där 2001. Lutz serverar många halsbrytande exempel om hur vanskött företaget var, de som trodde att det var illa hade nämligen fel - läget var uruselt!

Redan på hösten 2001 insåg Bob Lutz att GM var ett företag som hade fokus på allt annat än det man borde (= bilar). Vid ett möte med dåvarande designchefen Wayne Cherry fick Bob Lutz se illustrationer på de kommande modellerna och kallade det för en "horror show" (en skräckföreställning). Inte heller Wayne Cherry var övertygad och erkände att han tyckte att de flesta var riktigt fula. Problemet var inte att Wayne Cherry saknade talang, men han tvingades göra bilar som var billiga att bygga och höll tidsschemat. GM levde då efter regeln att man minsann kunde utveckla bilar lika snabbt som Toyota, vilket fick ödesdigra konsekvenser då bilarna hade massor av slarvfel.

Bild 367085

Läget för GM var desperat, det insåg Bob Lutz när han kom till företaget i september 2001.

GM:s modellprogram var dömt till undergång, enligt Bob Lutz, och han började med att skrota det mesta som fanns planerat. Det ledde till att nya modeller blev försenade men var ändå helt nödvändigt. Första steget blev att ge Wayne Cherry fria händer att designa attraktiva bilar, ett arbete som sedan Ed Welburn fortsatte. Det saknades heller inte talang hos GM och Bob Lutz gör en lång lista i boken av personer som han utnämner till "hjältar" inom GM-organisationen. Det var personer som kanske inte var älskade av sina kollegor, men respekterade för att de sa sanningen.

Som vi vet sedan förut hade Bob Lutz också en hemlig grupp av "domare". Lutz anställde fyra motorjournalister som testade alla prototyper och förseriebilar för att sedan rapportera fel och tillkortakommanden. Journalisternas ord var "lag" och konstruktörerna fick ändra allt ända tills bilarna var bra.

Bob Lutz ställer själv frågan i boken som nog de flesta undrar över: har GM lärt sig läxan eller kommer företaget att trilla tillbaka i gamla hjulspår? Bob Lutz fick äntligen bli pensionär sommaren 2010, då 78 år gammal, och kan inte längre fatta tuffa beslut med hjälp av sin dynamiska ledarstil. Även i denna fråga är Lutz oväntat självkritisk och skriver att han bevisligen misslyckades med att skapa en beständig organisation hos Chrysler, där han hade olika chefspositioner 1986-1998. Svaret på den stora frågan har inte Bob Lutz, "räknenissarna" kanske kommer tillbaka och försämrar kvalitén igen i sin fasta övertygelse att det är något som konsumenterna aldrig upptäcker - precis som "bean counters" gjort förut.

Tiden får utvisa om Bob Lutz lyckades med den viktigaste uppgiften hos GM. Men får vi tro de amerikanska recensenterna har vi rolig läsning framför oss när boken "Car Guys vs. Bean Counters" kommer ut 9 juni. Och även om inte Saab nämns i recensionerna verkar det som om många av de historier vi hört från Trollhättan nu får sin förklaring. GM var inget lätt företag att jobba inom - speciellt inte om man ville bygga bra bilar!

Jag kan bara hålla med, ofta fel men aldrig med någon tvekan!
278
7