LISTA: 15 framtida klassiker – köp nu!

Vad krävs för att en bil ska bli en klassiker? Här är 15 bilar som inte har stjärnstatus idag, men som har stor potential att...
Annons

Vad krävs för att en bil ska bli en klassiker? Här är 15 bilar som inte har stjärnstatus idag, men som har stor potential att bli morgondagens klassiker. Vissa bilar är givna, men här finns också några wildcards – ett koreanskt plastbadkar till exempel …

För att bli en klassiker måste bilen antingen ha floppat totalt försäljningsmässigt, innehålla spännande teknik, skapa en ny trend eller öka i värde. Helst alla fyra förstås. Håller du med? Kommentarsfältet är som vanligt öppet för diskussion. Klicka på bilderna för att se dem i större format!

LISTA: 15 framtida klassiker - köp nu!

Kupéer & sportbilar
Lotus Elise gav mässbesökarna på bilsalongen i Frankfurt av akut habegär 1995. 700 kilo ren lycka enligt Colin Chapmans lättviktsprinciper.
Porsche 968 är en given klassiker: helst av allt en Club Sport som bara tillverkades i 1.538 exemplar.
Artega GT från 2007 designades av Henrik Fisker som nu startat eget märke i USA.
Renault Sport Spider är exotisk värre: bara 2.100 byggdes mellan 1995 och 1999. 965 kilo lätt, och total avsaknad av radio, värme, vindruta, ABS och ESP.

LISTA: 15 framtida klassiker - köp nu!

Wildcard: Hyundai Coupé kanske inte ser mycket ut för världen, men det var här allt började. 1996 började Hyundai skaffa ambitioner om att tillverka roliga bilar, och inte bara "A-till-B-bilar". Idag växer den koreanska tillverkaren snabbare än någon annan – och har fått till en fullträff i nya Genesis. Detta är föregångaren, som kan öka i värde.

LISTA: 15 framtida klassiker - köp nu!

Terrängbilar & suvar
Land Rover Defender har tjänstgjort sedan 1948, och snart ersätts den. De flesta Defenders som sålts fungerar fortfarnade, och priserna är höga för rätt exemplar.
Mercedes G-klass heter egentligen Geländewagen och har tillverkats i Österrike sedan 1970-talet. Hård, tysk, fyrkantig och en framtida klassiker.
Jeep Grand Cherokee finns i klasar på Blocket, men specialversionen Limited är lite mer sällsynt. Magnum-V8-motor på 5,2 liter och 223 hk, eller 5,9 liter och 240 hk rekommenderas – 2,5-litersdieseln är för svag. Från 40.000 kronor för ett hyfsat exemplar.

LISTA: 15 framtida klassiker - köp nu!

BMW X5 såg till att alla plötsligt skulle åka suv. Och plötsligt kunde en suv vara rolig att köra! Porsche Cayenne följde efter, men först två år senare. En framtida klassiker som betingar från 80.000 kronor idag.
Wildcard: Toyota RAV4 fixade fyrhjulsdrift till de stora massorna. RAV4 var trevlig att köra och startade hela trenden med roliga "livsstilsbilar" som passade både i stan och på utflykten.

LISTA: 15 framtida klassiker - köp nu!

Övriga bilar
Audi A2 var långt före sin tid och hade modigt hög prislapp. Aluminiumkaross och supersnål dieselmotor hörde till specialiteterna.
Renault Avantime lanserades 2001, och bara två år senare lades tillverkningen ned. Designen är minst sagt fransk och egensinnig. Bara 8.500 exemplar tillverkades, något som borgar för klassikerstatus.
Renault Vel Satis sågs ibland skjutsa runt franska ministrar, men blev ingen hit. Idag betingar ett av de 62.000 tillverkade exmplaren löjligt låga priser – från 40.000 kronor med maffig V6-diesel i Tyskland.

LISTA: 15 framtida klassiker - köp nu!

BMW M5 var världens snabbaste serietillverkade bil när den lanserades 1998. För första gången fick en M-bil V8. Idag finns få välvårdade exmplar som inte är sönderkörda. Priser från 140.000 kronor.
Wildcard: MG ZT fanns med – tro det eller ej – V8 från Ford Mustang och bakhjulsdrift! Kombiversionen ZT-T är mycket ovanlig. Fanns också med V6 och fyrcylindrig diesel.

Annons
Annons
Rulla till toppen