BMW gör X3 M med tre turboaggregat?

Brittiska mediauppgifter gör gällande att BMW utvecklar en M-version av sin mellansuv X3. Mest intressant är uppgiften om en helt ny typ av turboladdning med tre aggregat, där ett är elektriskt. Toppeffekt? Över 450 hk, påstås det!

Bild 367062

Hur kan en blivande BMW X3 M se ut? Sneglar vi på M-versionerna av X5 och X6 samt bilden ovan av X3 med M Sportpaket får vi förmodligen en rätt god bild. Aggressivare front och akter, större hjul, större bromsar och sänkt fjädring.


De nya uppgifterna om BMW X3 M kommer från brittiska tidningen "Car" och de citerar de berömda, anonyma källorna med god insyn. Någon officiell kommentar från BMW har vi alltså inte och lär inte få heller, möjligtvis först när modellen börjar närma sig slutet av utvecklingsfasen.

Tidningen Car hävdar alltså att BMW utvecklar en M-version av X3 med 3,2-liters rak, turboladdad bensinsexa. Det låter inte osannolikt då både BMW X5 M och X6 M säljer över förväntan och lär göra så med en god, ekonomisk marginal för BMW. Dessutom vet vi att Audi kommit långt i arbetet med en Q5 i RS-utförande, något som BMW givetvis också känner till.

Audi Q5 RS får den nya biturbo-V8:an som ska användas på bred front. Motorvolymen sägs hamna runt 4,0 liter och i sina olika utförande ger den från 320 till 600 hk. BMW X3 M måste alltså mäta sig med detta och därför låter inte påståendet från Car om 450 hk orimligt (klicka på länken för att hoppa till Car). Precis som hos BMW:s turbo-V8:a i X5 M och X6 M har Audi vänt på topplocken och har centralt placerade turboaggregat som ligger ovanpå motorn. Det ger en kompakt installation som Audi fick jobba med länge för att begränsa värmen ovanpå motorn, men nu har man löst även detta problem.

Bild 367063

Eldrivna turboaggregat är inte något helt okänt, engelska Controlled Power Technologies har gjort tekniken tillgänglig. Men BMW har utvecklat sitt system i Tyskland - kanske med en tysk underleverantör?

Brittiska tidningen Car hävdar att BMW använder sig av en helt ny typ av turboladdning. Två konventionella, avgasdrivna turboaggregat stöttas av ett tredje, elektriskt drivet turboaggregat. Eldrivna turboaggregat har funnit i några år, bland annat har engelska företaget Controlled Power Technologies utvecklat dessa (klicka på länken för att läsa mer).

Fördelen med elektriska turboaggregat är att de laddar mycket snabbt och kan användas för att ge bättre avgasstyrning och renare utsläpp. Men att kombinera båda typerna av turboladdning vore något helt nytt och unikt för BMW, en teknologisk fjäder i hatten som går att utnyttja i marknadsföringen.

Car berättar att deras anonyma källor även placerar den nya turbosexan i nästa generation M3. Vanliga BMW 3-serien debuterar sannolikt i höst, på Frankfurtsalongen, och därför vore det inte omöjligt med både en ny M3 och en ny X3 M under andra halvan av 2012.

Fördelarna med en turbosexa är givetvis att bränsleförbrukningen kan hamna på en lägre nivå jämfört med dagens V8:a i M3, på samma sätt som nästa generation BMW M5 får turbo-V8 istället för gamla generationens V10-motor i M5 och M6. Turbotekniken ger dessutom något bättre prestanda och mera lättkörda motorer med brett vridmoment.

Kommer vi att sakna BMW:s gamla V10 och V8? Svar: ja. Men kommer vi ändå att gilla de nya turbomotorerna i kommande M5, M3 och X3 M? Svar: högst sannolikt!

Låter spännande, jag gillar tanken på en rak sexa med trippelturbo!
437
39