Volvo testar teknik som minskar förbrukning och ökar kraften

En lätt och billig teknik som ger 80 extra hästkrafter och sänker förbrukningen med upp till 20 procent. Det låter nästan för bra för att...
Annons

En lätt och billig teknik som ger 80 extra hästkrafter och sänker förbrukningen med upp till 20 procent. Det låter nästan för bra för att vara sant, men i höst inleder Volvo PV testerna med svänghjulstekniken. Läs hur det fungerar.

Volvo testar teknik som minskar förbrukning och ökar kraften

Svänghjulstekniken är en lätt, billig och miljövänlig lösning som enligt Volvo gör att en fyrcylindrig motor känns som en sexa och minskar bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.

"Svänghjulstekniken är ganska billig. Den kan användas i betydligt fler av våra bilar än mer avancerad teknik som laddningshybriden. Testerna av tekniken kommer att inledas under andra halvåret 2011 och skulle kunna minska bränsleförbrukningen upp till 20 procent. Den ger dessutom föraren extra hästkrafter, vilket gör att en fyrcylindrig

Volvo testar teknik som minskar förbrukning och ökar kraften

Klicka för större.

motor accelererar som en sexcylindrig", berättar Derek Crabb, ansvarig för Volvo Powertrain.

Det nya systemet, som kallas Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), är monterat på bakaxeln. Under inbromsning gör bromskraften så att svänghjulet börjar rotera upp till 60.000 varv i minuten. När bilen startar på nytt överförs svänghjulets rotation till hjulen på bakaxeln via en specialkonstruerad transmission.
Förbränningsmotorn som driver framhjulen stängs av så snart inbromsningen inleds. Energin i svänghjulet kan användas för att accelerera bilen när det är dags att starta igen eller till att driva bilen när den väl uppnår marschhastighet.

"Svänghjulets lagrade energi är tillräcklig för att driva bilen under kortare perioder. Det får emellertid stor betydelse för bränsleförbrukningen. Enligt våra beräkningar kommer man att kunna köra med förbränningsmotorn avstängd ungefär halva tiden när man kör", förklarar Derek Crabb.
Tekniken är som mest effektiv under körning med upprepade stopp och starter. Med andra ord blir bränslebesparingen som störst när man kör i stadstrafik eller under aktiv körning.

Om energin i svänghjulet kombineras med förbränningsmotorns hela kapacitet ger den motorn en extra vitamininjektion på 80 hästkrafter och tack vare att vridmomentet byggs upp så

snabbt ger detta snabb acceleration – 0-100-siffran minskar betydligt.

Svänghjulstekniken testades i en Volvo 240 så tidigt som på 1980-talet och svänghjul av stål men eftersom en enhet av stål blir tung och har begränsad rotationskapacitet är detta inget realistiskt alternativ.
Det svänghjul som Volvo Personvagnar tänker använda i sin provbil är av kolfiber. Det väger cirka sex kilo och har en diameter på 20 cm. Kolfiberhjulet roterar i ett vakuum för att minimera friktionsförlusterna.

"Vi är inte den första biltillverkaren som testar svänghjulstekniken. Men ingen annan har applicerat den på bakaxeln i en bil som har en förbränningsmotor som driver på framhjulen. Om våra tester och den tekniska utvecklingen går som planerat väntar vi oss att svänghjulstekniken ska nå utställningshallarna inom några år", säger Derek Crabb.

Volvo PV har fått ett anslag på 6,57 miljoner kronor från Energimyndigheten för att utveckla nästa generations teknik för återvinning av bromskraften, och detta sker i ett projekt tillsammans med Volvo Powertrain och SKF.

Annons
Annons
Rulla till toppen