Fiat tar kontroll över Chrysler

Fiat betalar 500 miljoner dollar till USA:s regering och löser därmed statens aktieinnehav som bidrog till att rädda Chrysler efter konkursen 2009. Fiat äger då 52 procent av Chrysler Group.

Bild 366919

Den heter Lancia Flavia Cabrio men är egentligen en Chrysler 200, made in USA. Det ingår i överlevnadsstrategin för Fiat-Chrysler att Chrysler säljs under varumärket Lancia i Europa (utom i England).


I samband med Chryslers konkurs 2009 gick amerikanska staten in med ett krisstöd på 12,5 miljarder dollar i Chrysler och räddade därmed, tillsammans med kanadensiska staten, företaget från nedläggning. Efter rekonstruktionen satsade Fiat på ett samarbete och de båda alliansföretagen har nu efter snart två år betalat tillbaka 11,2 miljarder dollar och efter den nu aviserade betalningen på 500 miljoner har finansdepartementet sålt de sista sex procenten av sitt innehav i Chrysler.

Finansminister Timothy Geithner säger att han inte räknar med att få tillbaka de 1,3 miljarder dollar som fattas av krishjälpspengarna. Han pekar på att statens stödpengar under krisen 2009 "har hjälpt den amerikanska bilindustrin att klara en av de mest osannolika vändningarna i modern historia". Och efter den vändningen innebär nu att det skapas nya jobb när de inhemska tillverkarna (GM och Chrysler som fick hjälpen) ökar sina marknadsandelar, förklarar finansministern.

Bild 366920

Sergio Marchionne, chef för både Fiat och Chrysler, pekar vanligtvis med hela handen och det är mest hans förtjänst att Chrysler Group nu går med vinst igen.


Fiat har också erbjudit sig att köpa bilarbetarfackets UAW andel i Chrysler för 75 miljoner dollar.

Innan Fiat i förra veckan förklarade att företaget köper finansdepartementets andel, hade det italienska företaget med Sergio Marchionne i spetsen köpt 46 procent av Chrysler. I och med betalningen 500 miljoner dollar får nu Fiat ytterligare sex procent och är därmed majoritetsägare i Chrysler Group,

Chef för både Fiat och Chrysler är Sergio Marchionne, som tidigare förklarat att de båda företagen tillsammans har som mål att sälja 6,6 miljoner fordon senast 2014. Det ett ambitiöst mål med tanke på att den gemensam volymen i dag är 3,6 miljoner bilar.

Tidigare har det talats om att Chrysler Group skulle bjudas ut på den öppna aktiemarknaden, och Marchionne har sagt att det är den lättaste vägen att skapa företagsvärde. Men nu verkar en börsintroduktion mindre sannolik, när Fiat hittills så snabbt tagit majoriteten i företaget, kommenterar flera fristående analytiker.

Fiat har med ett snabbt genomfört tekniksamarbete lyckats vända Chrysler från förlust till vinst - bland annat genom så kallad badge enginering där man med små yttre medel gjort om Chryslermodell till Fiat och tvärtom. Ett exempel är att mellanklassaren Chrysler 200 gjorts om till Lancia Flavia och Chrysler 300 C blivit Lancia Thema på Europamarknaden.

Även Chryslers varumärke Dodge nyintroduceras i Europa - under Fiatnamnet. Fiat Freemont är helt enkelt Dodge Journey anpassad för Europa.

Jag ser fram emot satsningen på Chrysler i Europa, även om de heterLancia.
120
104