OFFICIELL: Opel Astra GTC utmanar Scirocco

Opel Astra förlorar bakdörrarna och får slankare taklinje. Nya GTC-versionen får avancerad framaxel från Insignia OPC - men ännu finns ingen het OPC-variant.

Bild 366899

Med sin avancerade framaxel lovar Opel att Astra GTC ska uppföra sig fint i kurvorna. KLICKA FÖR STÖRRE


Opels nya coupé-Astra ska utmana Volkswagen Scirocco och Renault Mégane Coupe. Opel frestade oss med förhandsbilder på GTC-modellen för några veckor sedan. Som på Opel Insignia finns ett "signature blade", en tunn, skarp linje som sveper nedåt från dörren och sedan bakåt till bakskärmens nederkant. Både fram- och bakljus har karaktäristisk form med hjälp av LED-teknik.

Bara dörrhandtagen och takantennen finns kvar från femdörrarsmodellen, resten är helt nytt. För att GTC-modellen ska upplevas som sportigare än femdörrarsversionen hämtas HiPerStrut-framaxeln från Insignia OPC, och tillsammans med bakaxeln med Opels patenterade Wattslänk bidrar det till bättre styrskärpa och ökad stabilitet. Fjädringen är 15 mm lägre och hjulbasen 10 mm längre jämfört med femdörrarsversionen. Spårvidden är 40 mm bredare fram och 30 mm bredare bak.

Bild 366900

Interiören skiljer sig inte mycket från "vanliga" Astra, men färgvalen blir lite roligare i GTC-modellen. KLICKA FÖR STÖRRE


Motormässigt erbjuds två bensinmotorer och en dieselmotor. 2.0 CDTi har 165 hk och 380 Newtonmeters vridmoment tack vare en overboost-funktion. Sexväxlad manuell låda med start/stopp-funktion blir standard. 0-100 km/h går på 8,9 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Förbrukningen stannar på 4,9 l/100 km och koldioxidutsläppet blir 129 g/km.

Båda bensinmotorerna har turbo. 1,4-litersmotorn har 140 hk och 1,6-litersmotorn har 180 hk. Båda finns med sexväxlad manuell låda. Sportigare motorer med OPC-märke erbjuds inte från start, utan lanseras senare.

Bild 366901

Från start erbjuder Opel ingen het OPC-variant, utan två bensinmotorer och en dieselmotor med som mest 180 hk. KLICKA FÖR STÖRRE


Opels system för adaptiva dämpare, FlexRide, går att ställa i tre lägen: Standard, Sport och Tour. Enligt Opel ska fyra vuxna rymmas utan problem trots den slanka profilen. Bagageutrymmet är 370 liter stort, och 1.235 liter med baksätet nedfällt.

Precis som i "vanliga" Opel Astra finns gott om ny teknik: Traffic Sign Recognition identifierar vägskyltar, Lane Departure Warning varnar för bilar i döda vinkeln och Following Distance Indication visar avståndet till bilen framför. Fjärde generationen bixenon-lampor med Advanced Forward Lighting debuterar i Astra GTC: strålkastarna anpassas efter framförvarande bil för optimalt ljus på vägbanan.

Bild 366902

Astra GTC har konstruerats vid Opels tekniska utvecklingscentrum i Rüsselsheim och byggs i Gliwice i Polen. KLICKA FÖR STÖRRE


Opel Astra GTC kommer i två utföranden, Enjoy och Sport. Premiumläder med alcantarainlägg finns som tillval, liksom ergonomiskt utformade stolar med åttalägesjustering, svankstödsjustering i fyra riktningar och extra lårstöd är godkända av de oberoende ryggexperterna inom AGR (Aktion Gesunder Rücken).

Astra GTC dyker upp i Sverige i början av nästa år. I Tyskland får de 1.000 första kunderna en track day som kallas "GTI-Performance Training" på Opels testbana i Dudenhofen - får vi se något liknande i Sverige? Opel hoppas att 15 procent av alla Astrakunder väljer GTC-versionen. Världspremiären äger rum på Frankfurtsalongen i höst. Några priser är ännu inte fastställda.

Bild 366903

Bild 366904

Bild 366905

Astra GTC är ett roligare val än Scirocco!
266
135