9-stegad automat går 16 procent snålare

ZF presenterar en ny automatlåda som är ett ingenjörsarbete i den högre skolan: den har nio växlar, är kompakt som en sexväxlad och minskar bränsleförbrukningen med 16 procent.

Bild 354025

Tyska ZF har lyckats konstruera en mycket kompakt automatlåda för bilar med tvärmotor som sänker bränsleförbrukningen markant - tack vare nio växlar. Dessa möjliggörs genom fyra separata kugghjulsuppsättningar och sex växlingselement.


Det går att handväxla den nya automatlådan från ZF, men få lär göra det, eftersom det är nio växlar att hålla reda på. Finessen med de många växelstegen är att bränsleförbrukningen minskar.

ZF har satsat all sin ingenjörskapacitet på att skapa en automatlåda avsedd för tvärmotorbilar som går markant snålare än dagens sexväxlade. Lådan kallas 9HP och kan kombineras med motorer som ger upp till 480 Nm vridmoment. Till yttermåtten är den inte större än företagets sexväxlade, som i dag är vanlig som tillval i framhjulsdrivna bilar med tvärmotor. Men den nya lådan har nio växlar, och kan dessutom kombineras med både start/stoppfunktion och fyrhjulsdrift.

ZF har valt att konstruera 9HP-lådan med hydraulisk momentomvandlare, främst därför att den lösningen är mest uppskattad på de viktiga marknaderna USA och Japan. Ett skäl till att man ändå lyckats sänka bränsleförbrukningen markant, är att den så kallade lock-up-funktionen låser omvandlarens slirning redan i låga hastigheter.

Den nya lådan också förberedd för kommande hybridisering i och med att momentomvandlaren kan ersättas med en elmotor med samma dimensioner.

Bild 354026

Den nya lådan kallas 9HP och är framtidsanpassad i och med att den kan kombineras med start/stopp-funktion och fyrhjulsdrift. Momentomvandlaren kan också bytas ut mot en elmotor för den biltillverkare som vill bygga en hybrid.


De tre extra växelstegen jämfört med den hittillsvarande automaten betyder tätare mellan växlarna, vilket resulterar i att motorn oftare arbetar nära vridmomentmaximum, vilket in sin tur minskar bränslekonsumtionen.
9HP-lådan ger också mer överväxelverkan på högsta växeln än i dag, och det ger också lägre förbrukning vid landsvägskörning. Som exempel nämner ZF att den nya lådan ger 1.900 r/min vid 120 km/h, jämfört med 2.600 varv i fallet med den sexstegade automaten.

Enligt ZF kommer den nya växellådan att göra bilen 16 procent bränslesnålare än samma bil försedd med den gamla automatlådan.

Prototypen till den nya automaten visades redan på Frankfurtsalongen 2009, och nu har konstruktionen finslipats så att ZF anser den klar att sättas i serieproduktion.

Det sägs inget om tidsplanen i pressmeddelandet från ZF, men trovärdiga uppgifter i amerikanska media hävdar att den nya automaten ska tillverkas i en ny fabrik Greenville, South Carolina, USA med början våren 2011. Det sägs också att första biltillverkare att köpa in den nya snåla lådan är Chrysler. I vilken (vilka?) modeller den hamnar är dock okänt i skrivande stund.

Snart kommer en konkurrent med tio växlar!
429
54