Nokia lyfter WRC

Finska mobiljätten Nokia satsar på WRC. Med hjälp av digitala kartor, video och positioneringstjänster ska Nokia förhöja upplevelsen vid rally-VM-tävlingarna. Snart blir det lättare (och...
Annons

Finska mobiljätten Nokia satsar på WRC. Med hjälp av digitala kartor, video och positioneringstjänster ska Nokia förhöja upplevelsen vid rally-VM-tävlingarna.

Nokia lyfter WRC

Snart blir det lättare (och roligare) att titta på WRC. Nokia ska ta fram en app där man bland annat får tillgång till video och telemetri från tävlignsbilarna.

Ibland kan det vara svårt att som rallyåskådare hänga med vad som händer i tävlingen. Bilarna är spridda över tid och över ganska stora avstånd. Detta svarta informationshål ska Nokia nu fylla. De har skrivit ett flerårigt avtal med North One Sport, som sköter PR för WRC-serien.

Nokia skapar en mobilapplikation som gör att fansen – inte bara de på plats – får tillgång till video, live-resultat och telemetri från tävlingsbilarna. Det ska också bli lättare att följa favoritstallet, i form av nyheter, intervjuer och genom att följa deras position på Nokia-kartor.

– Det här är en enorm möjlighet för Nokia att föra samman människor runt världen som är passionerade för rally. Nokia kommer att göra WRC-upplevelsen mer tillgänglig och underhållande, säger Jerri DeVard, marknadsföringschef hos Nokia.

– Upplevelsen för de miljoner människor som finns på plats vid WRC-rallyn är mycket viktig för oss och vi ser enorma möjligheter i det här samarbetet, säger Simon Lang, vd för North One Sport.

Annons
Annons
Rulla till toppen