Kia ska visa ny sportbil i Frankfurt

Frankfurtsalongen blir bilindustrins stora nyhetsfyrverkeri och Kia vill fånga uppmärksamheten med ett nytt sportbilskoncept. Vi utlovas V8, bakhjulsdrift och spännande design från Peter Schreyer. Bäst av allt – det här är bara en försmak Kias nya, sportigare image!

Kia Magentis designskiss

När chefsdesigner Peter Schreyer visade upp de första skisserna på Magentis såg den ut så här. Oväntat mycket av den karaktären fick sedan följa med till seriemodellen. Kan vi vänta oss något liknande på sportkonceptet?

Så här i sommartid borde man inte sitta och längta efter hösten men Frankfurtsalongen i september (15-25:e) är ett hatobjekt som man inte kan annat än älska. Anläggningens storlek gör att man snabbt springer sig trött och det är dumt, för här finns oerhört många nyheter att upptäcka och de tar flera dagar att kartlägga.

Det stora antalet premiärer gör att alla biltillverkare vill hitta på något extra som sticker ut ur mängden. Redan nu avslöjar Kia att man har flera roliga överraskningar på gång och det är Kia-chefen Hank Lee som i en intervju med brittiska "WhatCar?" visar en del av framtidens möjligheter.

Koncernkollegan Hyundai har haft stora framgångar med sin lyxsedan Genesis och sportmodellen Genesis Coupe. Den sistnämnda provkör förresten Fredrik Huldt i ett sevärt TV-inslag som du inte får missa, se Huldt testa Hyundai Genesis Coupe på denna länk (klicka för att hoppa dit). De framgångarna känner sig Kia nu mogna att ta del av och den tekniska plattformen ska lånas över till en konceptbil som vi ska få se premiärvisad i Frankfurt. Hank Lee är förtegen men utlovar V8-motor och bakhjulsdrift. Samma teknik ska användas för en ny sedanmodell, avsedd för den amerikanska marknaden och redo att lanseras under 2012.

Kia Magentis säljs i USA som Optima

Kia Magentis säljs redan i Nordamerika, men med modellnamnet Optima. Senast tillskottet är en hybridmodell, något som inte skulle vara otänkbart även för Europa.

Kias chefsdesigner Peter Schreyer (som tidigare bland annat jobbade åt Audi) har under många år nu visat spännande koncept och koncernledningen har även haft modet att låta de flesta av idéerna nå serieproduktion. I våras presenterades sedanmodellen Optima för nordamerikanska marknaden och nästa år kan vi vänta oss den modellen till Europa, då med namnet Mangentis. Enligt Peter Schreyer är Magentis ännu ett exempel på Kias designinriktning och vi skulle inte bli överraskade om också sportkonceptet lånar en del av de skarpa dragen från Optima/Magentis.

Hank Lee berättar också att Kia behöver en modell liknande Mazda Miata/MX-5. Inte nödvändigtvis snabbast i sitt segment, men kul att köra och prisvärd. För att göra Kias varumärke ännu mera sportigt överväger man också att starta en speciell avdelning för prestandamodeller, enligt känt koncept från till exempel BMW (M Sport), Mercedes (AMG) och Audi (quattro GmbH). Slutligen vill Hank Lee satsa mer pengar på motorsport för att göra den sportiga profilen ännu mera övertygande.

Kia Magentis 2012

Kia Magentis kommer till Europa nästa år och bygger på samma tekniska plattform som Hyundai i40, som nyligen lanserades.

Kia är på rätt väg, det har jag förstått länge. En sportmodell är helt rätt!
145
33