Så här i sommartid borde man inte sitta och längta efter
hösten men Frankfurtsalongen i september (15-25:e) är ett hatobjekt som man inte kan
annat än älska. Anläggningens storlek gör att man snabbt springer sig trött och
det är dumt, för här finns oerhört många nyheter att upptäcka och de tar flera
dagar att kartlägga.
Det stora antalet premiärer gör att alla biltillverkare vill
hitta på något extra som sticker ut ur mängden. Redan nu avslöjar Kia att man
har flera roliga överraskningar på gång och det är Kia-chefen Hank Lee som i en
intervju med brittiska ”WhatCar?” visar en del av framtidens möjligheter.
Koncernkollegan Hyundai har haft stora framgångar med sin
lyxsedan Genesis och sportmodellen Genesis Coupe. Den sistnämnda provkör
förresten Fredrik Huldt i ett sevärt TV-inslag som du inte får missa, se Huldt
testa Hyundai Genesis Coupe på denna länk (klicka för att hoppa dit). De
framgångarna känner sig Kia nu mogna att ta del av och den tekniska plattformen
ska lånas över till en konceptbil som vi ska få se premiärvisad i Frankfurt.
Hank Lee är förtegen men utlovar V8-motor och bakhjulsdrift. Samma teknik ska
användas för en ny sedanmodell, avsedd för den amerikanska marknaden och redo
att lanseras under 2012.
Kias chefsdesigner Peter Schreyer (som tidigare bland annat
jobbade åt Audi) har under många år nu visat spännande koncept och
koncernledningen har även haft modet att låta de flesta av idéerna nå
serieproduktion. I våras presenterades sedanmodellen Optima för nordamerikanska
marknaden och nästa år kan vi vänta oss den modellen till Europa, då med namnet
Mangentis. Enligt Peter Schreyer är Magentis ännu ett exempel på Kias
designinriktning och vi skulle inte bli överraskade om också sportkonceptet
lånar en del av de skarpa dragen från Optima/Magentis.
Hank Lee berättar också att Kia behöver en modell liknande
Mazda Miata/MX-5. Inte nödvändigtvis snabbast i sitt segment, men kul att köra
och prisvärd. För att göra Kias varumärke ännu mera sportigt överväger man
också att starta en speciell avdelning för prestandamodeller, enligt känt
koncept från till exempel BMW (M Sport), Mercedes (AMG) och Audi (quattro
GmbH). Slutligen vill Hank Lee satsa mer pengar på motorsport för att göra den
sportiga profilen ännu mera övertygande.