Brabus 800 E V12 Cabriolet – toppar 370 km/h

Ännu en gång har Brabus sänkt ner sin dubbelturbo-V12 i en kaross från Mercedes. Resultatet är modellen 800 E V12 Cabriolet med 800 hk och prislistan börjar vid 478.000 euro.

Brabus Cabriolet

Vi får väl utgå från att topphastigheten är angiven med suffletten uppe. Annars blir det nog rätt olidligt i baksätet...

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst. Det har hänt förut hos tyska tunern Brabus och nu är man tvungna att konstatera det igen: vi bygger världens snabbaste bil! Den här gången handlar det om Brabus 800 E V12 Cabriolet, enligt tillverkaren världens snabbaste, kraftfullaste fyrsitsiga hårfön – förlåt, cabriolet – med en toppfart på 370 km/h.

Som vanligt förlitar sig Brabus på Mercedes treventilade V12-motor på 5,5 liter. Med större borr och slag hoppar volymen upp till 6,3 liter och turbomatningen med dubbla aggregat ökar toppeffekten till 800 hk jämnt (588 kW). Maximala vridmomentet anges till 1.420 Nm men för att skona transmissionen har man lagt in en begränsning som sänker vridet till 1.100 Nm.

Brabus seat Cabriolet

Världens snabbaste, taklösa baksäte - om vi får tro Brabus.

Med så mycket effekt blir förstås prestanda blixtrande och förutom toppfarten på 370 km/h utlovas en acceleration 0-100 km/h på 3,7 sekunder, upp till 200 km/h behövs 9,9 sekunder och sen mattas framfarten något men 300 km/h nås ändå efter 23,9 sekunder.

Senast artikelförfattaren var i Bottrop och provkörde en Brabus-modell med den här motorn lyste ESP-lampan från parkeringen och hela vägen ut till Autobahn. Brist på kraft är inte den första tanken, alltså, men däremot brist på grepp. Brabus har därför breddat karossen över hjulhusen och fram får man nu plats med 9,5x19 fälgar med 265/30ZR19-däck, bak är skärmarna nu 60 millimeter bredare och där passar tio tum breda fälgar med däckdimensionen 295/30ZR19.

Som vanligt när det gäller Brabus har man inte sparat på krutet när det gäller bromsarna och fram hittar vi skivor med måtten 380x37 millimeter, bak 360x28 millimeter. Fram greppar bromsok med tolv bromskolvar, bak sitter sexkolvsok. Lika typiskt för Brabus är den specialskräddade inredningen som görs i verkstaden i Bottrop. Första bilen i den lilla exklusiva skaran som Brabus tänkt bygga har beställts av en kund i Bahrain och det är denna person som bestämt kulörerna på inredningen.

Brabus är den tyska tuner som jag är mest imponerad av - även denna gång!
282
39