Brabus Cab toppar 370 km/h

Ännu en gång har Brabus sänkt ner sin dubbelturbo-V12 i en kaross från Mercedes. Resultatet är modellen 800 E V12 Cabriolet med 800 hk och prislistan börjar vid 478.000 euro.
Annons

Brabus Cab toppar 370 km/h
Vi får väl utgå från att topphastigheten är angiven med suffletten uppe. Annars blir det nog rätt olidligt i baksätet…

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är
bäst. Det har hänt förut hos tyska tunern Brabus och nu är man tvungna att
konstatera det igen: vi bygger världens snabbaste bil! Den här gången handlar
det om Brabus 800 E V12 Cabriolet, enligt tillverkaren världens snabbaste, kraftfullaste
fyrsitsiga hårfön – förlåt, cabriolet – med en toppfart på 370 km/h.

Som vanligt förlitar sig Brabus på Mercedes treventilade
V12-motor på 5,5 liter. Med större borr och slag hoppar volymen upp till 6,3
liter och turbomatningen med dubbla aggregat ökar toppeffekten till 800 hk jämnt (588 kW). Maximala
vridmomentet anges till 1.420 Nm men för att skona transmissionen har man lagt
in en begränsning som sänker vridet till 1.100 Nm.

Brabus Cab toppar 370 km/h
Världens snabbaste, taklösa baksäte – om vi får tro Brabus.

Med så mycket effekt blir förstås prestanda blixtrande och
förutom toppfarten på 370 km/h utlovas en acceleration 0-100 km/h på 3,7
sekunder, upp till 200 km/h behövs 9,9 sekunder och sen mattas framfarten något
men 300 km/h nås ändå efter 23,9 sekunder.

Senast artikelförfattaren var i Bottrop och provkörde en
Brabus-modell med den här motorn lyste ESP-lampan från parkeringen och hela
vägen ut till Autobahn. Brist på kraft är inte den första tanken, alltså, men
däremot brist på grepp. Brabus har därför breddat karossen över hjulhusen och
fram får man nu plats med 9,5×19 fälgar med 265/30ZR19-däck, bak är skärmarna
nu 60 millimeter bredare och där passar tio tum breda fälgar med
däckdimensionen 295/30ZR19.

Som vanligt när det gäller Brabus har man inte sparat på
krutet
när det gäller bromsarna och fram hittar vi skivor med måtten 380×37
millimeter, bak 360×28 millimeter. Fram greppar bromsok med tolv bromskolvar, bak sitter
sexkolvsok. Lika typiskt för Brabus är den specialskräddade inredningen som
görs i verkstaden i Bottrop. Första bilen i den lilla exklusiva skaran som
Brabus tänkt bygga har beställts av en kund i Bahrain och det är denna person
som bestämt kulörerna på inredningen.

Annons
Annons
Rulla till toppen