Audi gör facelift på A5/S5 – V8:an borta

Det är dags för ett ansiktslyft för Audi A5/S5 och samtliga sex modeller uppgraderas samtidigt. Bränsleförbrukningen har sänkts och Audi har fyllt på med fler tekniska finesser samt fräschat upp designen. Men var det så klokt att slänga ut V8:an i S5?
Annons

Audi gör facelift på A5/S5 - V8:an borta
VW Groups chefsdesigner Walter da Silva rekryterades från Alfa Romeo och Audi A5/S5 var ett av de första uppdragen. Modellen blev – enligt da Silva själv – den vackraste bilen han någonsin gjort. Kanske är det därför som ansiktslyftet är relativt diskret. Ändra inte en vinnande design …

Tiden går fort när man har roligt och nu är det faktiskt
dags för ett ”halvtidslyft” av Audi A5 och systermodellen S5. Samtliga sex
modeller uppgraderas parallellt och det innebär en uppfräschning för A5
Sportback, A5 Coupé, A5 Cabriolet, S5 Sportback, S5 Coupé och S5 Cabriolet.

På utsidan är det rätt diskreta förändringar men tittar man
noga är frontpartiet lite annorlunda och strålkastarna nya, som tillval finns
xenonljus med det numera så ”Auditypiska” pärlbandet av lysdioder. Även
bakljusen har fräschats upp med lysdiodteknik (tillval) och på insidan hittar
vi nya kulörer, nya material och några tekniska finesser som inte funnits
förut.

Inte oväntat fortsätter Audi sin jakt på varje gram
koldioxid
som går att spara och målet är förstås att komma ner i ett
tillräckligt lågt snitt (130 g/km) innan EU-reglerna ”slår till” 2015. För
A5-familjen innebär det att alla motoralternativen är överladdade och
direktinsprutade, start/stopp-funktion är standard på samtliga modeller. I
snitt har förbrukningen sjunkit med 11 procent och på vissa motorer så mycket
som 22 procent.

Audi gör facelift på A5/S5 - V8:an borta
Förändringarna gäller för alla tre karosstyperna: Coupé, Sportback och Cabriolet.

Audi säger sig ha gjort om 1,8 TFSI fullständigt med ny
teknik för ventilstyrning, värmereglering, avgasrecirkulation, turbomatning och
integreringen mellan de olika komponenterna. I A5 Coupé redovisas siffror för
1,8 TFSI som innebär en EU-cykelförbrukning på 5,7 liter och ett CO2-utsläpp på
134 g/km – en förbättring med 21 procent jämfört med föregående motor. Effekten
är 170 hk (125 kW).

Motoralternativet 2,0 TFSI är oförändrad och ger 211 hk (155
kW) men 3,0 TFSI, med kompressor, är ny för A5-serien och ger 272 hk (200 kW).
Snålast i A5-gänget är 2,0 TDI som ger 177 hk (130 kW) men inte drar mer än 4,7
liter (122 g/km i CO2-utsläpp, retligt nära 120-gränsen för miljöbil). Men mest
imponerande är att Audi skapat en V6-diesel som bara drar obetydligt mer,
snittförbrukningen för 3,0 TDI med 204 hk (150 kW) är bara 4,9 l/100 km och
koldioxidutsläppet blir då 129 g/km.

Transmissionerna är manuella eller automatiska, sex- och
sjuväxlade. Framhjulsdrift eller fyrhjulsdriven quattro finns givetvis med. De
som valt den sjustegade S-tronic har en mittdifferential med aktiv
momentstyrning som inte bara fördelar greppet utan också hjälper bilens
dynamiska väghållning. Sportdifferential finns som tillval.

Nytt hos A5-serien är ett elektromekaniskt styrservo som
gradvis griper in och vid färd rakt fram inte alls används. Audi hävdar att
styrservot förbättrar styrkänslan men dessutom bidrar med att i snitt minska
koldioxidutsläppet med 7 g/km.

Audi gör facelift på A5/S5 - V8:an borta
Pärlbandet av lysdioder har nu flutit ihop till ett streck som går runt hela huvudstrålkastaren.

Hos den mera påkostade och sportiga systermodellen S5 har
det också hänt en del. Motsvarande förändringar i front och akter är på plats,
liksom nyheterna på insidan med en mängd nya kulörer.

Alla tre versionerna av Audi S5 har den kompressormatade
V6-motorn (bensin) som standard med 333 (245 kW) hk. V8-motorn på 4,2 liter är
borttagen men Audi hävdar att V6:an ger lika blixtrande prestanda men drar i
snitt 20 procent mindre bränsle (8,1 l/100 km). S5 Coupé gör 0-100 km/h på 4,9
sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Även
S5-modellerna får den nya elektromekaniska styrningen.

Enligt Audi är prisnivån för A5/S5 i stort sett
oförändrad,
eller bara marginellt höjd. Se detaljerna genom att klicka på
bildgalleriet nedan där det finns inte mindre än 70 bilder på nya A5/S5.
Du kan använda pil-knapparna till vänster och höger på bilden (använd
piltangenterna på tangentbordet), eller klicka på ”Visa album” där det
även finns möjlighet att se bilderna högupplösta (klicka på ”Bildinfo”).

Annons
Annons
Rulla till toppen