Audi A5 och S5 2012 - dags för ett lyft

Det är dags för ett ansiktslyft för Audi A5/S5 och samtliga sex modeller uppgraderas samtidigt. Bränsleförbrukningen har sänkts och Audi har fyllt på med fler tekniska finesser samt fräschat upp designen. Men var det så klokt att slänga ut V8:an i S5?

Audi S5 MY2012 front speed

VW Groups chefsdesigner Walter da Silva rekryterades från Alfa Romeo och Audi A5/S5 var ett av de första uppdragen. Modellen blev - enligt da Silva själv - den vackraste bilen han någonsin gjort. Kanske är det därför som ansiktslyftet är relativt diskret. Ändra inte en vinnande design ...

Tiden går fort när man har roligt och nu är det faktiskt dags för ett "halvtidslyft" av Audi A5 och systermodellen S5. Samtliga sex modeller uppgraderas parallellt och det innebär en uppfräschning för A5 Sportback, A5 Coupé, A5 Cabriolet, S5 Sportback, S5 Coupé och S5 Cabriolet.

På utsidan är det rätt diskreta förändringar men tittar man noga är frontpartiet lite annorlunda och strålkastarna nya, som tillval finns xenonljus med det numera så "Auditypiska" pärlbandet av lysdioder. Även bakljusen har fräschats upp med lysdiodteknik (tillval) och på insidan hittar vi nya kulörer, nya material och några tekniska finesser som inte funnits förut.

Inte oväntat fortsätter Audi sin jakt på varje gram koldioxid som går att spara och målet är förstås att komma ner i ett tillräckligt lågt snitt (130 g/km) innan EU-reglerna "slår till" 2015. För A5-familjen innebär det att alla motoralternativen är överladdade och direktinsprutade, start/stopp-funktion är standard på samtliga modeller. I snitt har förbrukningen sjunkit med 11 procent och på vissa motorer så mycket som 22 procent.

Audi A5 S5 Cabriolet

Förändringarna gäller för alla tre karosstyperna: Coupé, Sportback och Cabriolet.

Audi säger sig ha gjort om 1,8 TFSI fullständigt med ny teknik för ventilstyrning, värmereglering, avgasrecirkulation, turbomatning och integreringen mellan de olika komponenterna. I A5 Coupé redovisas siffror för 1,8 TFSI som innebär en EU-cykelförbrukning på 5,7 liter och ett CO2-utsläpp på 134 g/km – en förbättring med 21 procent jämfört med föregående motor. Effekten är 170 hk (125 kW).

Motoralternativet 2,0 TFSI är oförändrad och ger 211 hk (155 kW) men 3,0 TFSI, med kompressor, är ny för A5-serien och ger 272 hk (200 kW). Snålast i A5-gänget är 2,0 TDI som ger 177 hk (130 kW) men inte drar mer än 4,7 liter (122 g/km i CO2-utsläpp, retligt nära 120-gränsen för miljöbil). Men mest imponerande är att Audi skapat en V6-diesel som bara drar obetydligt mer, snittförbrukningen för 3,0 TDI med 204 hk (150 kW) är bara 4,9 l/100 km och koldioxidutsläppet blir då 129 g/km.

Transmissionerna är manuella eller automatiska, sex- och sjuväxlade. Framhjulsdrift eller fyrhjulsdriven quattro finns givetvis med. De som valt den sjustegade S-tronic har en mittdifferential med aktiv momentstyrning som inte bara fördelar greppet utan också hjälper bilens dynamiska väghållning. Sportdifferential finns som tillval.

Nytt hos A5-serien är ett elektromekaniskt styrservo som gradvis griper in och vid färd rakt fram inte alls används. Audi hävdar att styrservot förbättrar styrkänslan men dessutom bidrar med att i snitt minska koldioxidutsläppet med 7 g/km.

Audi S5 MY2012 front detail

Pärlbandet av lysdioder har nu flutit ihop till ett streck som går runt hela huvudstrålkastaren.

Hos den mera påkostade och sportiga systermodellen S5 har det också hänt en del. Motsvarande förändringar i front och akter är på plats, liksom nyheterna på insidan med en mängd nya kulörer.

Alla tre versionerna av Audi S5 har den kompressormatade V6-motorn (bensin) som standard med 333 (245 kW) hk. V8-motorn på 4,2 liter är borttagen men Audi hävdar att V6:an ger lika blixtrande prestanda men drar i snitt 20 procent mindre bränsle (8,1 l/100 km). S5 Coupé gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Även S5-modellerna får den nya elektromekaniska styrningen.

Enligt Audi är prisnivån för A5/S5 i stort sett oförändrad, eller bara marginellt höjd. Se detaljerna genom att klicka på bildgalleriet nedan där det finns inte mindre än 70 bilder på nya A5/S5. Du kan använda pil-knapparna till vänster och höger på bilden (använd piltangenterna på tangentbordet), eller klicka på "Visa album" där det även finns möjlighet att se bilderna högupplösta (klicka på "Bildinfo").

Helt rätt av Audi att ta bort V8:an i S5. Överladdad V6 är mycket bättre!
503
643