Mest opålitliga bilen – delvis en Volvo

Vilken bil är sämst och mest opålitlig? Brittiska försäkringsbolaget Warranty Direct har detaljerad statistik på detta och de har plockat ihop en fiktiv "värsting" som kostar sin ägare över 20.000 kronor i årliga reparationer. Den består delvis av Volvodelar.

Bad Car Warranty Direct

Sämsta bilmärket, enligt Warranty Direct, är Land Rover. Men om man samlar alla dåliga områden från olika bilmodeller får man en fiktiv "värsting" som i snitt kostar sin ägare över 20.000 kronor i reparationer varje år.

När man köper bil är det förmodligen magkänslan som styr, till inte ringa del. Design, prestanda och läckra tillbehör som är svåra att motstå. Sen slår den grymma verkligheten till och plånboken får avgöra vad man egentligen köper.

En del av plånboksfrågorna som verkligen påverkar din ekonomi är reparationer. Ovälkomna, visst, men det är dumt att helt förneka risken för att något faktiskt kan gå sönder. Risken för reparationer är något som försäkringsbolagen har god koll på då det avspeglas i deras utbetalningar. Och brittiska försäkringsbolaget "Warranty Direct" har gjort en sajt kallad "Reliabilityidex" där man kan få en god bild av sannolikheten för att man ska dra en nitlott och tvingas till reparation.

Gissa vilken bilmodell som får bäst betyg hos Warranty Direct? Just det – Toyota Corolla. Tvåan är kanske lite mer oväntad och även om det är mycket japanskt på "tio-i-topp" finns det faktiskt med en Volvomodell på sjätte plats. Läs mer tillförlitlighet på Relibilityindex genom att klicka på länken. Även om inte alla uppgifter går att överföra rakt av till svenska bilar är det ändå intressant läsning.

Warranty Direct har också roat sig med att skapa en fiktiv "värsting" där man samlat de sämsta områdena från olika bilmärken. Mest opålitliga motorn hittar man i MG TF, sämsta hjulupphängningen på BMW M3 (!) och den värsta elektroniken hos Renault Mégane. Lägg till en transmission från Land Rover Freelander som garanterat går sönder, bromsar från Audi A8 som aldrig håller och en luftkonditionering från Seat Alhambra – sen kan du skaffa klippkort hos verkstaden!

Lite besvärande, sett med svenska ögon, är att styrsystemet från Volvo C70 visat sig vara mest opålitligt. Å andra sidan borde britterna vara lite bekymrade över att Land Rover är det absolut sämsta bilmärket när det gäller reparationer. Detaljerad information finns i ett Word-dokument som du kan ladda hem från Relibilityindex genom att klicka här.

Allt sammantaget kan Warranty Direct räkna ut att den här påhittade bilen i snitt bör kosta sin ägare årliga reparationer på över 20.000 kronor. Man kanske borde köpa en Corolla istället?

Helt rätt, Toyota Corolla är den mest pålitliga bilmodellen.
181
384