Så, här har ni nya Opel Combo. En minilastare för egenföretagaren eller familjen eftersom den kommer både som plåtburk och med baksäte och rutor. Det roliga är väl mest hur tydligt man ser att det är en Fiat Doblò. Det enda Opel brytt sig om att göra är att byta ut den främre stötfångaren och trycka dit sitt emblem i grillen. Undre delen av backspeglarna verkar ha fått stryka på foten också för de tyckte väl att likheterna hade kunnat bli lite väl uppenbara annars.
Tidigare generationers Combo har delat bottenplatta, interiör och karosskomponenter med Opel Corsa men efter att GM och Fiat inlett sitt samarbete bestämdes det att Fiat skulle hjälpa GM med transportbilar som, till exempel, Combo.
Opel Combo kommer med två olika hjulbaslängder i transportutförandet, lång blir 4,74 meter och den korta 4,39 meter. Dessutom kan man få Combo i två olika höjder också, en på 1,85 meter och den andra på 2,10 meter. Enligt Opel kan man få in 3.800 liter i den korta och 4.600 liter i den långa. Passagerarversionen kommer med fem eller sju säten.
Sex olika motorer kommer vara tillgängliga, varav fyra diesel, en bensin och en biogasmotor. Dieslarna börjar på 1.3 CDTI och 1.6 CDTI, båda med 90 hästar, en 1.6 CDTI med 105 hästkrafter och en 2.0 CDTi på 135 hästkrafter. Bensinmotorn på 1.4 liter ger 95 hästar och gasmotorn ska producera 120 hk. Bensinmotorn och den lilla dieseln får en femväxlad manuell låda medan gasmotorn och de starkare dieslarna får en sexväxlad manuell låda. 90-hästarsdieseln kan också fås med Opels Easytronic, en femväxlad automatiserad växellåda. Start/stop kan fås med alla motorer utom biogas- och 90-hästarsdieseln med Easytronic. Till häst kan du köpa din egen Opel Dob…, förlåt Opel Combo.