Gillar du idén med en suv men kan inte tänka dig att synas i en? Vill du ha en familjebuss med praktiska utrymmen och lastförmåga men vägrar kompromissa med utseendet? Då är Mercedes mest anonyma modell något just för dig. En bil som alla barnfamiljer borde kolla in.
Som motorjournalist får man alltid frågan om vilken bil som är bäst, eller mest praktisk. Omöjliga frågor att svara på eftersom jag anser att man väljer bil med hjärtat, oavsett budget. Vad man väljer i bilväg är precis som med allt annat du kantar din vardag med. Ett par jeans är enbart det för en person, medan en annan betalar flera tusenlappar för ett par och handtvättar dem i havsvatten medan de fortfarande sitter på kroppen. Bilar är humörsbetingade. Det är därför man vill ha ett stort garage.
Själva idén med att köpa begagnat är att någon först har tagit den ekonomiska bördan. Eftersom R-klass är anonyma i Sverige finns det inte heller någon stor andrahandsmarknad, vilket är ett bra upplägg för förhandlingar med försäljaren. Till exempel kostar en ny R500 över 700.000 kr. Enbart tillvalet L (som i lång) kostar 17.000 kronor extra. Det ger dig hela 235 millimeter extra utrymme bakom förarstolen. Suffixet 500 berättar att det sitter en femliters V8 under huven med 306 hästar i stallet. Bra långfärdsbil med ordentligt pulver i motorn. Med skinn/alcantaraklädsel, panoramatak och dvd-skärmar har vi helt plötsligt utrustat bilen för över 100.000 kronor. Den har Mercedes Airmatic luftfjädring och 4+2 säten, vilket är tillval. Det betyder fyra rymliga stolar med ett extra baksäte som lämpar sig ypperligt för de yngre.
Detta exemplar är importerat från Tyskland, har under 10.000 mil på mätaren och är nästintill fullsmetad med utrustning. Den blir din för 319.900 kronor men jag tror att du kan få den lite billigare. Den ägs nämligen av en bilhandlare i Viken, och även om de har gott om pengar där så bor där inte tillräckligt många för att denna ska försvinna inom en snar framtid.
Vinjetten Dagens köp är tänkt att ge lite perspektiv på begagnatköpet. Redaktörerna på auto motor & sport sätter själva upp riktlinjerna och försöker sedan hitta den mest udda eller roliga bilen. Ful eller snygg spelar ingen roll – men helst ska det vara en framtida klassiker.
Frågan är – vad tycker du? Kommentarsfältet är öppet!