
Vi vet ännu inte om det är en Mercedesanställd som läckt bilderna eller om Mercedes planerat att ”läcka ut” bilderna på nätet för att väcka uppmärksamhet. Men här är i alla fall de första interiörbilderna på Mercedes konkurrent till Ford C-Max.
Som vi kan se på bilderna hämtas mycket designinspiration från C-klassen och CLS. En ”vanlig” växelspak saknas, så automatversionerna verkar få rattväxelspak. En ny 7-växlad dubbelkopplingslåda (7G-DCT) blir tillval, och den förväntas senare hamna även i andra delar av modellprogrammet – först i C-klassen och nya A-klassen.
Nya B-klassen blir lägre än sin föregångare för att minska luftmotståndet. Med tillvalet ”Eco Technology Package” ska luftmotståndet minskas till samma låga nivå som för E-klass Coupé.

Mercedes infotainmentsystem Comand hamnar högst upp på mittkonsolen. Ny
treekrad ratt är en annan nyhet mot föregångaren. Radarbaserat
antikollisionssystem och adaptivt bromssystem blir standard – och det är
B-klassen ensam om i sin klass. Precis som i Volvos City Safety-system
upptäcker systemet om en krock är oundviklig och bromsar bilen ned till
stillastående.

Andra tillval som hämtas från större Mercedesmodeller är
adaptiva strålkastare, döda vinkeln-assistent, filhållningsassistent,
skyltigenkänning, start-i-backe-hjälp, röststyrning, backkamera, adaptiv
farthållare och Pre Safe-systemet som automatiskt drar åt bälten,
fäller upp stolarna samt stänger sidorutorna och takluckan för att
minska krockvåldet vid en kollision.
För första gången planerar Mercedes att sälja B-klassen även i USA. Alla
motorer har turbo och vid lanseringen erbjuds två bensinmotorer (1,6
liter/122 hk, och 2,0 liter/156 hk) samt en dieselmotor (med
två effektuttag: 109 respektive 136 hk).
Efter den publika premiären på bilsalongen i Frankfurt finns B-klassen
hos återförsäljarna i november. Ännu finns inga uppgifter om en framtida
AMG-version av B-klassen.



