Audis nya elbil fångad på film i Berlin

Ska Audi sälja en modern, eldriven variant av tvåsitsiga klassikern Messerschmitt? Det ser faktiskt ut så på de här filmerna från Berlin. Räkna med att vi får reda på mer innan Frankfurtsalongen öppnar!

 

Under efterkrigstiden var det brist på det mesta. De som sökte en mera ombonad transportör på 50-talet, men inte hade råd med en bil, kunde köpa det trehjuliga mellanting som vi brukar sammanfatta med ett ord: Messerschmitt. I själva verket var det flera tillverkare som byggde denna udda fordonstyp, BMW Isetta och Messerschmitt Kabinenroller var de mest kända men även Heinkel, brittiska Reliant och franska Citroën gjorde liknande modeller.

Knapphetens kalla stjärna skapade många udda fordon och nu när vi ska spara resurser och minska koldioxidutsläpp är det återigen dags att tänka om från grunden. Audi verkar ha gjort just det med det fordon som ni hittar på de här filmerna från YouTube, plåtade på Potsdamerplatz i Berlin. Eftersom det inte hörs något motorljud och vi inte ser någon avgasrök utgår vi från att den lilla – till synes – tvåsitsiga citybilen är eldriven.

 

Audis syfte med att rulla omkring en maskerad prototyp på det myllrande torget Potsdamerplatz, mitt på dagen, är förmodligen för att skapa intresse och uppmärksamhet. Några officiella detaljer från Audi har vi ännu inte men det är inte så många veckor kvar till höstens stora bilsalong i Frankfurt öppnar och innan dess får vi säkert en förklaring.

Vad vi kan se på filmerna så har Audi valt samma smala koncept som Mersserschmitt med säten placerade efter varandra. Audis bil har dock fyra hjul istället för tre. Smala däck, låg vikt och sannolikt mycket lågt luftmotstånd bidrar till en lättrullad bil som kan ge en användbar räckvidd även med ett relativt litet (och mindre dyrbart) batteripaket.

Audi samlar sina elbilar under begreppet "e-tron" och den bil vi ser på filmerna är förmodligen den minsta varianten. Biltypen är inte helt ny för VW-koncernen och vi minns Ferdinand Piëchs "Volkswagen 1-Liter Concept" från 2002, den modernare konceptbilen "VW L1" från 2009 samt senaste versionen "VW XL1" som visades förra året.

1-liter concept Volkswagen Ferdinand Piëch

Drivande kraft bakom "1-liter Concept" var VW:s styrelseordförande och storägare Ferdinand Piëch (som är dotterson till Ferdinand Porsche). Piëch körde själv den cigarrformade bilen från Wolfsburg till Hamburg 2002, och redovisade en snittförbrukning på 0,99 liter per 100 kilometer. Detta med enbart dieselmotor, utan elmotorstöd.

En tvåsitsig elbil känns helt rätt för det dagliga pendlandet. Audi får tummen upp från mig!
123
215