Nya Hyundai i30 – en Golf-killer?

Om några veckor ska vi få se nya Hyundai i30 premiärvisas på Frankfurtsalongen. Hyundai bjuder nu på den första illustrationen av nya i30 och frågan vi ställer oss är förstås om detta räcker för att knäcka klassledaren VW Golf?
Annons

Nya Hyundai i30 – en Golf-killer?
Ännu så länge får vi bara en illustration på nya, kommande Hyundai i30. Faktauppgifterna håller Hyundai också hårt mot bröstet. Men räcker det här för att utmana klassledaren VW Golf – vad tycker ni läsare?

När Hyundai snart lanserar sin nya utmanare i kompaktklassen
är det förstås ingen tillfällighet att vi ser ett släktskap med storebror i40.
Även nya Hyundai i30 har de svepande drag som man kallar för ”fluidic
sculpture.”

Nya Hyundai i30 ska premiärvisas på Frankfurtsalongen som
öppnar i mitten av september och ännu så länge bjuder man inte på mer än en
enda illustration. Vid en hastig titt ser det ut som om Hyundai i30 har en högt
uppdragen vindruta, men det verkar sitta en skarv där och det mörka taket är
kanske tillverkat i glas?

Takprofilen verkar lite lägre jämfört med föregångaren och
illustrationen ger även intryck av en något förlängd hjulbas. Återstår att se
om Hyundai sträckt ut nya i30 utöver de 428 centimeter som man har idag. Opel
Astra (442 cm) har till exempel klivit iväg långt från kompaktklassens
standardmått 4,3 meter medan klassledaren VW Golf valt att stanna kvar (420 cm)
strax under. Några siffror eller faktauppgifter får vi dock inte ännu, de sparar Hyundai till Frankfurtsalongen.

Nya Hyundai i30 – en Golf-killer?
Nuvarande i30 ser ut så här och i Sverige håller Hyundai på och rear ut de sista bilarna. Ska vi hoppas på att nya i30 kommer kring årsskiftet?

Nuvarande generation i30 har en prissättning som börjar vid
150.000 kronor, även om man just nu har kampanjpris på de sista bilarna och ger
15.000 kronor i rabatt. Den prisnivån placerar i30 ungefär 20.000 kronor under
klassledaren VW Golf, en prisdifferens som vi kan anta är något som Hyundai
vill ha kvar även i fortsättningen.

För många privatkunder är Hyundais femåriga garantipaket ett
viktigt köpargument men hos Golf hittar vi mer teknik som dubbelkopplingslåda,
fyrhjulsdrift och mer kommer 2012/2013 när även Golf genomför ett
generationsskifte. Från provkörningen av Hyundai i40 kombi (klicka för att
läsa) vet vi att koreanerna skyndar långsamt med ny teknik, men nog vore det
dags att introducera dubbelkopplingslåda i nya i30?

VW Golf brukar kritiseras för att vara allt för stram,
designmässigt, och kanske kan nya Hyundai i30 locka de som vill ha en djärvare
stil. Eller vad tycker ni läsare? Knapparna för gasa och bromsa står till ert
förfogande!

Annons
Annons
Rulla till toppen