Bilköparna i USA tänker om – V8 blir V6

Kors i taket – nu har även amerikanska bilköpare insett att "downsizing" är det som gäller. Färska siffror visar att allt fler pickupköpare väljer V6 istället för den tidigare obligatoriska V8:an. Och det är bara början, tror bedömare.

Ford F-150 Harley-Davidson pickup 2012

Ford lanserade nyligen sin nya version, årsmodell 2012, av "Ford Harley-Davidson(TM) F-150". Den specialmodellen har givetvis 6,2-liters V8, men de flesta av Fords pickupköpare väljer idag någon av de två V6:orna. De moderna V6:orna har prestanda som gamla tiders V8:or men är betydligt bränslesnålare.

Historiskt har de amerikanska biltillverkarna tjänat bra med pengar på att producera relativt enkla pickuper och suvmodeller med ungefär samma teknik. Eftersom bensinen alltid varit billig i USA har snabbaste vägen till bra prestanda varit en volymmässigt stor motor. Givetvis med åtta cylindrar i klassisk V-form, nästan alltid kopplat till en godmodig automatlåda som slirade bort mycket av effekten.

Men tiderna förändras, som Bob Dylan sjöng redan 1963. I samma sång ("The Times They Are a-Changin") skriver Dylan att det är bäst att sätta igång och simma, annars sjunker du. Det sistnämnda blev väldigt uppenbart för amerikansk bilindustri under 2008 och 2009 när både General Motors och Chrysler var snubblande nära att gå i konkurs – enbart räddade av de frikostiga lån som den amerikanska regeringen ställde upp med.

Men går det då att få de amerikanska bilköparna att tänka om? Jo, när halvårsrapporterna trillat in och fingranskats står det klart att ett trendbrott skett i USA. GM har sedan urminnes tider alltid sålt mer pickuper/suv (det som kallas för "trucks" i USA) jämfört med andelen personbilar. Men under första halvåret 2011 tippade vågskålen över till personbilarnas fördel. En titt på modellutbudet visar att GM:s pickuper och suvar är i slutet på livscykeln samtidigt som nya mellanklassaren Chevrolet Cruze säljer som smör i solsken, cirka 25.000 i månaden i USA och globalt 330.000 under första halvåret.

Ford EcoBoost Torture test Detroit 2011

För att bevisa att den nya V6 EcoBoost håller minst lika bra som de beprövade V8:orna genomförde Ford förra året ett så kallat "EcoBoost Torture test". Motorn utsattes för stenhård belastning i ett flertal olika, extrema situationer. Belastningen sades motsvara tio års hård körning över totalt 26.500 mil. Fords ingenjörer demonterade sedan den förseglade motorn "live" under Detroitsalongen i januari 2011 för att kontrollera hur nedgången V6:an var. Som väntat visade motorn endast måttliga tecken på slitage. Fords "EcoBoost Torture test" finns redovisat i en serie filmer på YouTube och det första avsnittet kan ni se genom att klicka på bilden nedtill.

I takt med att bilförsäljningen ökar i USA och modellerna förnyas tror GM att pickuperna ökar igen. Men "trucks" lär aldrig sälja så bra som de gjort historiskt och det är tveksamt om de återigen kan gå förbi personbilsmodellerna.

Hos Ford finns det också tecken på ett trendbrott för "downsizing". Pickupmodellerna i F-series har under flera decennier (med några få undantag) varit bästsäljande i USA. På den punkten har inte jänkarna ändrat sig – under först halvåret såldes det 673.000 Ford-trucks i USA – däremot när det gäller valet av motor. Julisiffrorna visar att V6-alternativen nu för tredje månaden i rad är mer populära bland pickupköparna än V8-motorerna och det har inte hänt sedan 1985.

Bensinpriset är förstås en bidragande orsak men Ford har också varit mycket duktiga på att spetsa prestanda i sin turboladdade EcoBoost-V6, med 370 hk och 570 Nm har F-150 en uppgiven bensinförbrukning på landsväg på 10,7 l/100 km. Även den "lilla" sugmotor-V6:an på 3,7 liter ger effekt som gamla tiders V8:or (306 hk) och ännu lite bättre bränsleförbrukning. Fords V6:or framstår som så attraktiva att de nu står för 80 procent av V6-marknaden bland alla fullsize-pickuper (från främst Ford, GM, Chrysler och Toyota) i USA. En bränslesnål men ändå stark V6-motor har alltså blivit ett viktigt försäljningsargument.

Det slutgiltiga skälet för att amerikanerna ändrar sina bilköp är bensinpriset. Just nu har det dämpats något men ligger stadigt runt tre dollar per gallon och har tidvis varit uppe runt fyra dollar/gallon. Det är bara halva priset jämfört med vad de flesta européer betalar men för amerikanerna – som ofta pendlar långt till sina arbeten – är det närapå dubbelt så dyrt som man historiskt varit van vid.

Inget pekar mot att bensinpriserna går ner i framtiden, snarare finns det bedömare som tror att bensinen stiger till nya rekordhöjder inom några år. Till syvende og sidst är det plånboken som bestämmer, även i USA.

Chevrolet Cruze har blivit en riktig storsäljare i USA och även i resten av världen. Cruze bygger på samma tekniska GM-plattform som till exempel nya Opel Astra, vilket borgar för utmärkt krocksäkerhet. Hos Euro NCAP belönades säkerhetsnivån hos Cruze med maximala fem stjärnor (liksom Astra).

Jag tror att den här trenden fortsätter. Även i USA väljer man mindre bilmodeller.
292
23