När ämnet ”världens bästa motortillverkare” diskuteras
brukar två namn återkomma i topplistan: BMW och Honda. I det senare fallet har
utbudet mest handlat om bensinmotorer men Honda är givetvis inga blåbär när det
gäller dieselteknik. Hur långt man nått ska vi få se på Frankfurtsalongen om
några veckor.
Honda är ännu så länge rätt hemlighetsfulla med detaljerna
men berättar att man gjort en grundlig uppgradering av sin 2,2-liters
dieselfyra, den som vi i Sverige hittar i till exempel Accord. I nuvarande
Honda Accord finns 2,2-liters i-DTEC i två versioner med antingen 150 eller 180 hk
och 350 respektive 380 Nm. CO2-utsläppen anges till 146/150 g/km. Inte dåligt,
men långt ifrån miljöbilsgränsen på 120 g/km. Samma motor finns på andra
marknader i Civic och då är CO-utsläppet angivet till 139 g/km.
Den uppgraderade motorn har fått start/stopp-teknik som
sparar 5 g/km i EU-cykeln men övriga förbättringar har Honda uppnått genom att
minska friktionen i motorn och göra aerodynamiska finjusteringar. Toppeffekten är 150 hk och 350 Nm. När nya
i-DTEC motorn börjar säljas i nästa generation Civic 2012 uppger Honda att CO2-utsläppet ska
vara nere i 110 g/km. Om samma motor erbjuds i Accord är man snubblande nära
120-gränsen och vi får se om Honda kan fila till modellen ännu lite mer för att
komma ner på 119 g/km i koldioxidutsläpp.
Hur Honda resonerat kring detta och fler detaljer om nya
miljömotorn och nya Civic får vi i mitten på september, då Frankfurtsalongen öppnar för
media.