Att cykla istället för att åka bil är inget vi vanligtvis förespråkar här på auto motor & sport. Vi ger trots allt ut en biltidning. Men då och då släpper biltillverkarna riktigt läckra cyklar, med mycket modern lättviktsteknik för att (de rika) köparna så snabbt och effektivt som möjligt ska kunna ta sig till jobbet.
Porsche Design, som inte bara utvecklar bilar utan också andra prylar för både Porsche och andra varumärken, har tagit fram två nya cyklar. Porsche Bike RS (där RS naturligtvis står för Rennsport) har en avancerad kolfiberram och en helt nyutvecklad modulär monocoque-konstruktion. Cykeln är 20-växlad med Shimano XTR-växlar, 29-tums Crank Brothers-hjul och senaste generationens hydrauliska skivbromsar från Magura.
”Lillbrorsan” Bike S får klara sig med en aluminiumram och
11 växlar (Shimano Alfine IGH), men de hydrauliska bromsarna finns
kvar. Både S- och RS-hojarna får ett antistöldsystem: en etikett med
ett individuellt kodnummer finns placerat under lackeringen på ramen.
Efter att köparen registrerat sig som ägare av cykeln med kodnumret på
Porsches hemsida kan cykeln sedan anmälas stulen direkt på webben. När
cykeln sedan ska säljas på begagnatmarknaden kan köparen kolla upp om
cykeln är stulen. Men det framgår inte om Porsche också erbjuder ett vanligt, fysiskt cykellås.
Pris? Bike RS säljs för 60.000 kronor, och Bike S kostar 30.000 kronor. I
höst finns de hos den lokala Porschehandlaren i storlekarna S, M och L.