Shelby SuperCars Tuatara premiärvisad

Det har varit tyst länge men nu har äntligen Shelby SuperCars premiärvisat sin nya supersportbil "Tuatara". Den turboladdade V8:an ger 1.350 hk och målet är en toppfart på 442 km/h! Tuatara är ritad av Saabs chefsdesigner Jason Castriota.

Shelby SuperCars Tuatara Jerod Shelby Jason Castriota

Jurad Shelby (inte släkt med Carroll Shelby), till vänster, och designern Jason Castriota fanns på plats i Shanghai när Tuatara visades för publik för första gången. Asienmarknaden är viktig för den här typen av bilar.

Shelby SuperCars har byggt på en efterträdare till Ultimate Aero TT i flera år – den bil som 2007 satte världsrekordet i toppfart för gatlegala, serieproducerade bilar med 412 km/h. Det var faktiskt fortare än Bugatti själva hade uppmätt med sin 1001 hk Veyron och de blev därför tvungna att bygga specialversionen Super Sport med 1.200 hk. I juli förra året kunde testföraren Pierre Henri Raphanel sätta ett nytt toppfartsrekord med Bugatti Veyron Super Sport som faktiskt överträffade förväntningarna: 431 km/h.

Men långt innan det nya rekord var Shelby SuperCars som sagt igång med sin efterträdare där målet var att nå 275 mph, det vill säga 442 km/h! För att nå detta mål behövdes mer motoreffekt men framför allt en riktigt bra kaross som var både hal och stabil i dessa svindlande hastigheter. Uppdraget gick till amerikanen Jason Castriota som vid det tillfället, 2009, precis hade slutat sin anställning hos Bertone efter att tidigare jobbat tio år för Pininfarina.

Shelby SuperCars Tuatara

Målet med nya bilen är att nå 275 miles per hour, alltså över 440 km/h. I så fall slår man Bugattis rekord, vad säger VW om det?

Vid en intervju hösten 2010 berättade Jason Castriota att han var tveksam till att jobba för en "kitcartillverkare" men besökte Shelby SuperCars i Washington för att diskutera uppdraget.

"Jag tittade på anläggningen och frågade om jag fick provköra bilen," berättade Jason Castriota. "Det är en liten grupp ingenjörer som jobbar på Shelby SuperCars, väldigt trevliga. Grundaren Jerod Shelby jobbade förut med medicinteknik, hade en del patent som gett en bra avkastning och nu arbetar han enbart med sin bil.

"Jag var lite skeptisk, kan medge det," fortsatte Jason Castriota. "Men när jag stod där och tittade på bilen blev jag imponerad. Detaljkvalitén var fenomenal, väldigt seriöst gjort. Sen fick jag köra – och blev grymt imponerad. Du kan inte förstå hur snabb den där bilen är. Och väghållningen är riktigt bra. Så jag tog på mig uppdraget, ordnade en del annan hjälp som behövdes för framtagningen och gjorde den nya bilens design. Med den typen av bil kan man verkligen ta ut svängarna. Om de behöver mer hjälp så ställer jag gärna upp. Väldigt lågmälda, bestämda killar i teamet – jobbar hårt och snackar inte så mycket. Det är ovanligt."

Shelby SuperCars Tuatara

Jason Castriota har lång erfarenhet av sportbilar och aerodynamik efter sina tio år hos Pininfarina - ett av få fristående designföretag som förfogar över en egen vindtunnel.

Efter att uppdraget hos Shelby SuperCars var färdigt fick Jason Castriota erbjudandet att jobba som designer åt Saab Automobile, vilket han gjort sedan sommaren 2010. Första uppdraget blev att designa nästa generation Saab 9-3.

Den nya supersportbilen Tuatara har skymtat i en del i vissa utvalda media och visats för potentiella kunder. Men någon offentlig visning har inte skett, förrän nu. Det var vid etableringen av en asiatisk återförsäljare, "SSC Asia", som Jerod Shelby och Jason Castriota valde att visa upp Tuatara i Shanghai. Några tekniska detaljer finns inte med i det kortfattade pressmeddelandet, där man mest fokuserar på sin återförsäljare SSC Asia. Men sedan förut vet vi att Tuatara har en 7,0-liters V8 med dubbla turboaggregat och en uppgiven toppeffekt på 1.350 hk. En manuell, sjuväxlad robotlåda ingår också i paketet och som vi kan se på bilderna är det mesta gjort i kolfiber - till och med fälgarna.

Några uppgifter om kommande högfartstester och eventuella försök att slå världsrekordet har vi inte ännu. De praktiska förhållanden gör att man bara kan vara på några få platser i världen för att komma upp och över 400 km/h, Bugatti har tillgång till VW:s testbana i Ehra-Lessien med en nio kilometer lång raksträcka. När Shelby SuperCars satte sitt rekord 2007 höll man till på en avstängd landsväg i Washington, långt från ideala förhållanden.

Äntligen klara! Jag tror att Shelby SuperCars tar tillbaka rekordet från Bugatti.
339
83