GM vill bli bilvärldens Apple

GM har höga målsättningar. Nu avslöjar marknadschefen att bilgiganten vill bli "bilvärldens Apple", med innovativa produkter och mycket "vill ha-känsla". Vissa analytiker är tveksamma.

GM:s marknadschef Joel Ewanick är övertygad om att GM kan axla titeln som "bilvärldens Apple". Nya Volt kan vara ett steg i rätt riktning.

Målsättningen avslöjades på GM:s årliga Global Business Conference. Marknadschefen Joel Ewanick sa att han vill omvandla bolaget till att bli "nästa Apple", enligt branschtidningen Automotive News. Joel Ewanick visade därefter en bild på GM-logotypen sida vid sida om Apples logotyp.

Exakt hur GM ska göra för att bli mer som Apple är inte klart, men det skulle kunna innebära att skapa innovativa produkter med mycket "vill ha-känsla", för att skilja ut produkterna från konkurrenternas.

"Vi har ett ambitiöst mål och detta är ett stort mål för oss. Det är dags att tydligt skilja vårt varumärke och anpassa oss mer till ett verkligt globalt varumärke som Apple. Det är dags för ett bilföretag att tillgodose konsumenterna och deras behov på ett sätt som aldrig gjorts förut", säger Joel Ewanick.

Kathi Kruse.

Kathi Kruse på konsultföretaget Kruse Control tycker det hela låter spännande.
"Om GM kan fånga in känslan som kunderna får när de köper Appleprodukter, kan de lyckas", säger hon.

Men alla analytiker verkar dock inte lika övertygade.
"Jag tycker det är ett högt uppsatt mål. Men det korta svaret är nej – det är inte genomförbart i det klimat vi lever i. Bilar lockar helt enkelt inte lika många konsumenter som de senaste prylarna gör", säger marknadsexperten Peter DeLorenzo.

Joel Ewanick förklarar att det krävs ett annorlunda synsätt än konkurrenternas.
"Våra konkurrenter vill dominera marknaden globalt, de pratar alla om försäljning och marknadsandel på ett eller annat sätt. Men GM:s vd Dan Akerson vill inte att vi ska jaga marknadsandel, utan att vi ska jaga lönsamhet."

GM:s vd Dan Akerson vid invigningen av Chevrolet 100-årsjubileum.

Därför ska GM bygga det starkaste konsumentmärket – och inte bara det starkaste bilmärket.
"Varumärken måste bli tydliga, starka och distinka. Det var tufft för oss att ta oss igenom konkursen, och gick från åtta märken till fyra. Vi har klarat upp mycket förvirring", säger Dan Akerson.

Nästa steg kan enligt Automotive News bli att förstärka Chevrolets och Cadillacs närvaro utanför USA, och Joel Ewanick liknar situationen med Lexus marknadsposition.
"Lexus flyttade lyxbilsmarknaden åt ett annat håll, och alla andra var tvungna att följa efter. Det var väldigt smart. Detta är på sätt och vis likadant. Vi har en plan och vi jobbar enligt den planen", säger Joel Ewanick.

GM blir bilvärldens Apple – det låter rimligt.
37
374