Toyota Prius Plug-in börjar säljas nästa år

Med större batteripaket erbjuder Toyota Prius Plug-in en körsträcka på drygt två mil på el. CO2-utsläppet är rekordlåga 49 g/km och på Frankfurtsalongen får vi se den seriemässiga modellen som står hos handlarna nästa år.

Toyota Prius Plug-in serieklar MY2012

Så här ser den färdiga, seriemässiga Toyota Prius Plug-in ut. Som vi ser har fronten och grillen ett lite annorlunda utseende. Luckan på framskärmen för ladduttaget har också försvunnit från vänstersidan och sitter nu på höger framskärm, lättare att nå från en laddstolpe (men också lättare att missa, för föraren).

Toyota Prius Plug-in är en modell som vi kunnat berätta om i flera år, men nu är den äntligen klar för serieproduktion och ska rulla ut till bilhandlarna under 2012. "Konceptet" Toyota Prius Plug-in gjorde vi en provkörning på i våras, tillsammans med Auris Hybrid, och den artikeln kan du läsa genom att klicka på länken.

Historien bakom Toyota Prius Plug-in började i USA där ett gäng entusiaster själva modifierade sina Prius med större batteripaket. Små företag startade som erbjöd kunderna färdiga konverteringssatser för att förlänga körsträckan på el och det blev uppenbart för Toyota att här fanns ett kommersiellt utrymme.

Men som vanligt gick Toyota grundligt tillväga och testade noga. Först med större nickelmetallhydrid-batterier (som i vanliga Prius) men sedan också med de lättare och mera kraftfulla litiumjonbatterierna. Det är de senare som används i den seriemässiga Toyota Prius Plug-in och ger en eldriven räckvidd på upp till två mil. Bränsleförbrukningen mäts med den speciella körcykel som EU tagit fram för plugin-hybrider och på testbilarna som hittills tillverkats anges den till 2,2 l/100 km, koldioxidutsläppet är rekordlåga 49 g/km.

Toyota Yaris Hybrid Concept

Toyota visade upp sin konceptbil "Yaris Hybrid" på Genèvesalongen i våras men det här utseendet har inte nya generationen Yaris (som visades i juli). Kan vi hoppas på den här fronten när hybridmodellen kommer nästa år?

För de som kör mestadels stadstrafik och kan utnyttja den förlängda räckvidden på eldrift lär bensinförbrukningen sjunka och därmed även driftkostnaderna. Elmotorn kan driva bilen i hastigheter upp till 100 km/h men för de som kör längre sträckor eller mestadels landsväg blir fördelarna med en laddhybrid mindre. Eftersom batteripaket är relativt litet går det att ladda upp i ett vanligt 230-volts vägguttag på 90 minuter. Batteripaketet återladdas även vid inbromsning och föraren kan också "spara" batteriet genom att välja bort eldriften vid till exempel landsvägskörning.

Den serieklara Toyota Prius Plug-in premiärvisas på Frankfurtsalongen, som öppnar för publik i mitten av september. Prius byggs i Japan och leveranserna ska inledas "till sommaren" nästa år, men något mera exakt datum för när de första bilarna når Sverige har vi inte. Prisuppgift på Toyota Prius Plug-in är också något som vi saknat men enligt Toyota Sweden ska de starta vid cirka 360.000 kronor.

Nästa år kan Toyota erbjuda fyra nya hybrider. Förutom Prius Plug-in kommer Auris Hybrid att rulla ut till handlarna, liksom sjusitsiga Prius+ (Prius v) och helt nya Yaris Hybrid. Kommande generationen Toyota Yaris, årsmodell 2012, visades tidigare i somras men vi hoppas förstås på att Yaris Hybrid får samma tuffa utseende som Yaris HSD Concept från vårsalongen i Genève. Från Toyota Sweden har vi fått bekräftat att Yaris Hybrid får annorlunda front och akter, men inga närmare detaljer.

Prius Plug-in har jag väntat på, äntligen en vettig laddhybrid!
135
99