Forskning ökar bilförsäljningen – eller?

Det enklaste sättet att mäta framgång är försäljning. Bra bilar till attraktivt pris säljer bäst. Men vem säljer bäst i framtiden? Ett sätt att se in i spåkulan är att undersöka vem som satsar mest på forskning och utveckling. Siffrorna visar oväntade resultat – ibland utan någon relation mellan forskning och försäljning.

Bosch HQ Shanghai july 2011

Även om bilindustrin satsar mycket på forskning utförs den inte sällan (ofta?) av underleverantörerna. Bosch vill vara nära sina kunder och på bilden ser vi det nya huvudkontoret i Shanghai som man invigde i april. Den växande, kinesiska bilindustrin är mycket viktig för Boschs framtida affärer.

Bilindustrins långa produktcykler är ett resultat av de enorma kostnader som är förknippade med att ta fram nya modeller. En ny modell tar ungefär tre år att utveckla och ska sedan leva i bilhallarna under cirka sex till åtta år.

Det innebär att de beslut som tas i styrelserummen idag genererar avkastning först om tre år. Bra beslut som attraherar bilköparna ger lönsamhet till företaget under många år framöver, men dåliga beslut kan bli enormt kostsamma och ta lång tid att rätta till (kanske först vid nästa generationsbyte). Och de företag som är dumsnåla kan kortsiktigt spara kostnader, men i längden tappa försäljning då deras bilmodeller inte framstår som intressanta i konkurrensen.

De bästsäljande bilmodellerna vi ser idag är alltså resultatet av kloka beslut och många års arbete. Och vill vi titta in i spåkulan för att se vilka företag som blir framgångsrika i framtiden är det dagens forskning och utveckling (FoU) som pekar ut riktningen.

Men är det så enkelt att den som satsar mest på FoU också är mest framgångsrik? Frågan är förstås väldigt komplex och den amerikanska sajten "Autoline Daily" har gjort en jämförelse mellan de största tillverkarna där man jämfört några av de siffror som går att utläsa ur bolagsrapporterna.

Volkswagen forskning

VW Group satsar mest på forskning i reda pengar och nästan också i procent av omsättningen. Men innebär det att de blir ledande försäljningsmässigt? Inte tvunget, om vi tittar på Hyundai och Kias satsning.

Journalisten Seamus McElroy fann, inte oväntat, att det var de tre största bilkoncernerna som också spenderade mest pengar på FoU. VW Group investerade 9,2 miljarder dollar (drygt 60 miljarder kronor med dagens kurs) på forskning och det var mer än Toyota (8,5 miljarder) – som i sin tur satsade 1,5 miljarder dollar mer än trean General Motors (7,0 miljarder).

Just nu är de tre koncernerna Toyota, GM och VW ganska jämnstora, försäljningsmässigt (läs mer om halvårssiffrorna genom att klicka på länken). Toyota och GM har kämpat om förstaplatsen och VW har stadigt varit på väg uppåt, försäljningsmässigt.

Seamus McElroy satte sedan FoU i förhållande till omsättningen för att få en indikation på vad som ska hända i framtiden. I denna tabell är fortfarande VW kvar i toppen (5,4 procent), men bakom Honda och BMW som satsar 5,5 procent av sin omsättning på FoU. GM är på fjärde plats med 5,1 procent. Kanske oväntat för de flesta är att Toyota faller ner i tabellen till nionde plats med blygsamma 3,8 procent på FoU, med Ford strax ovanför (3,9 procent). Även Fiat och Chrysler satsar relativt små summor i förhållande till omsättning, de hamnar på 11:e och 12:e plats, trots den produktoffensiv som man nu genomför.

Ännu mer oväntat är att Hyundai och koncernkollegan Kia hamnar i botten på listan (13:e respektive 14:e plats, 2,1 och 2,0 procent) för relationen mellan FoU och omsättning. Båda företagen har haft fantastiska försäljningsframgångar de senaste åren och modelloffensiven fortsätter. Innebär den försiktiga satsningen på FoU att man slår av på takten? Eller är koreanerna smartare och får ut mer från de forskningspengar som man satsar?

Artikeln och TV-inslaget från Autoline Daily om forskning går att läsa genom att klicka på länken. Och vad tror ni läsare – vilken bilkoncern får ut mest av sin forskning och blir framtidens vinnare?

Den som satsar mest på forskning vinner i längden, så enkelt är det.
183
37