BMW M5 diesel kommer – på sätt och vis

Nu har det kommit fler uppgifter om en kommande "BMW M5 diesel". Modellen byggs av BMW:s motorsportavdelning, ska vara klar nästa vår med 4WD som tillval men får sannolikt inte heta M5.

BMW M5 action MY2012

BMW M5 presenteras just nu i USA och där har det läckt ut nya uppgifter om en kommande dieselversion. Fast den får inte heta M5.

Det drar ihop sig till lyxbilsutställningen "Pebble Beach Concours d'Elegance" i USA, en tillställning som samlar konnässörer från hela världen vid det fashionabla hotellet söder om San Fransisco. Många biltillverkare tar tillfället att premiärvisa sina modeller och journalisten Paul Eisenstein på "TheDetroitBureau.com" har träffat representanter från BMW när de lanserar den nya M5-modellen för den amerikanska publiken.

I intervjun tar Paul Eisenstein också upp frågan om "BMW M5 diesel 4WD", den nya modell som det ryktats om några veckor och blivit en av de mest lästa artiklarna på den här sajten (klicka på länken för att läsa mer). Att ämnet "BMW Confirms Diesel-M" är rykande hett kan vi se då nätartikeln på TheDetroitBureau.com redigerats i efterhand.

Kort sammanfattat verkar det inte finnas några tvivel om att BMW:s M-sportavdelning just nu utvecklar en sportdiesel med tre turboaggregat. Modellen ska vara klar för lansering våren 2012 men den får inte namnet "M5", Paul Eisenstein har uppgifter som pekar mot "BMW 550dM" och "BMW 550dXM", där den senare är den fyrhjulsdrivna versionen. Det namn som dök upp på en reservdelspåse visade "BMW m550dX" och våra läsare har uppgifter som berättar att dieselmodellen ska heta "BMW M Performance 550d xDrive".

Enligt TheDetroitBureau.com baseras nya sportdieseln på den nuvarande raka, 3,0-liters motorn men får ett nytt topplock och tre turboaggregat. Inget elektriskt turboaggregat, dock, utan ett pyttelitet aggregat som helt ska ta bort fördröjningen vid gaspådrag. Toppeffekten i hästkrafter ska enligt Paul Eisenstein hamna runt 500 hk, vilket låter rätt högt. Vridmomentet blir betydligt högre än hos bensin-V8:an i M5, någonstans mellan 800-900 Nm. Sportdieseln ska hamna i flera av BMW:s toppmodeller (X5/X6/X3 och 7-serien) och även säljas i USA.

Vill du läsa artikeln "BMW Confirms Diesel-M" hos TheDetroitBureau.com i sin helhet är det bara att klicka på länken för att hoppa dit i ett nytt fönster.

BMW M5 logo

Räkna inte med att dieselversionen får bära det här märket, även om sportdieseln förmodligen blir riktigt snabb - och snål.

Bra att BMW satsar på sportiga dieselmodeller, det passar varumärket perfekt.
630
50