Ferrari som elbil? Glöm det!

Sportiga elbilar är ingen omöjlighet men är det en väg för Ferrari? Inte en chans, säger Ferraribossen Luca di Montezemolo. Däremot ser han stora möjligheter med hybridtekniken, där det redan nästa år vankas nyheter. Då ska också efterträdaren till Enzo presenteras.

Journalisten Tim Stevens på amerikanska "Engadget.com" stoppade mikrofonen under näsan på Ferraribossen Luca di Montezemolo. Frågan var om allt prat om elbilar, turbinmotorer och miljöteknik är något som kommer att synas på Ferrari i framtiden. Svaret var kort och kärnfullt:

"Du kommer aldrig att se en elektrisk Ferrari," sa Luca di Montezemolo. "Jag tror inte på elbilar, eftersom jag inte tror att de utgör ett viktigt steg framåt för att minska föroreningar eller CO2-utsläpp. Men vi arbetar mycket, mycket hårt på en hybrid-Ferrari. Detta är framtiden och jag hoppas att vi inom ett par år kan visa denna teknik."

Att Ferrari jobbar med hybridteknik är förstås ingen hemlighet. Redan i december 2007 berättade Amedeo Felisa, utvecklingschef på Ferrari, att hybridtekniken var ett område man undersökte. För ett drygt år sedan kunde vi se hur denna teknik omsattes i praktiken i konceptbilen "Ferrari 599 GTB Hy-Kers" (klicka för att läsa mer), utställd på Genèvesalongen och presenterad av Luca di Montezemolo.

Ferrari 599 GTB HY-KERS concept

Batteripaketen är de tunna, platta skivorna som ligger i golvet. Elmotorn i drivlinan sitter integrerad i transaxeln och kan driva bilen självständigt, alltså det som brukar betecknas som "fullhybrid".

Hela hybridpaketet med integrerad elmotor i transaxellådan och litiumjonbatterier i golvet vägde på konceptbilen 40 kilo. Men i gengäld kunde elmotorn under korta intervaller tillföra 100 hk och även driva bilen helt själv (fullhybrid) vilket givetvis gör underverk för CO2-siffrorna i en EU-körcykel.

I en intervju med branschtidningen Automotive News nyligen sa Luca di Montezemolo att efterträdaren till Enzo ska visas under nästa år och den blir först ut med Ferraris nya hybridteknik. Ännu lägre vikt och möjlighet att återvinna bromsenergin ska sänka koldioxidutsläppen med upp till 35 procent, enligt Luca di Montezemolo.

I början på sommaren sipprade det ut uppgifter om att Bosch och Ferrari samarbetar kring hybridteknik där man bland annat utnyttjar möjligheten till aktiv momentstyrning via elmotorer. För en sportbil ger det en bättre dynamik att lägga på kraft istället för att låta bromsarna sköta antispinn och antisladd. Elmotorn kan även skjuta in kraft i drivlinan under de millisekunder som växlingen tar, vilket ger en mera linjär och snabbare acceleration.

Räkna alltså med att Ferrari i framtiden använder hybridtekniken för att få ner sina CO2-siffror – men bilarna blir samtidigt ännu roligare att köra!

Ferrari 599 GTB HY-KERS concept

Miljöbilar ska ju vara gröna, eller hur? Konceptbilen visades på Genèvesalongen, våren 2010, och nästa år är det förmodligen dags att presentera Ferraris hybridteknik.

Ferrari gör helt rätt, hybridteknik ska tillföra sportighet - inte bara ge reducerat CO2-utsläpp.
159
13