Lexus visar upp nya GS-modellen på lyxbilsutställningen Pebble Beach Concours d’Elegance i Kalifornien. Den ska enligt Lexus vara roligare att köra och rymligare än sin föregångare, och visa upp hur framtidens Lexusmodeller kommer se ut.
Grillen hämtar mycket inspiration från konceptbilen LF-Gh som visades upp i april. Men designen verkar vara rejält nedtonad – kanske får vi vänta till sportmodellen GS-F visas upp innan de muskulösa formerna från konceptbilen dyker upp på produktionsversionen av GS.
Nya GS ska vara roligare att köra än föregångaren tack vare en styvare kaross, en snabbare automatlåda, större ventilerade bromsskivor med fyrkolvsok i aluminium och ”distinkt” motorljud. Hårdare fjädring och lättare fjädringskomponenter ska också göra att Lexus GS klarar kurvorna bättre än föregångaren. Spårvidden är breddad fram/bak med 40/50 millimeter.
Även interiören har arbetats om helt, med en ny högupplöst
infotainmentskärm och 25 procent större bagageutrymme.
Klimatanläggningen S-flow använder sensorer för att avgöra hur många
personer som färdas i bilen, och anpassar luftflödet från
luftkonditioneringen. Remote Touch fungerar ungefär som en datormus, och
styr Lexus motsvarighet till Audis MMI-system. På klassiskt Lexusvis kan vi anta att det mesta blir standard, och att de få tillval som finns packas ihop till ett Premiumpaket.
Mycket fokus har legat på
säkerhet under utvecklingen, och Lexus GS får tio krockkuddar – bland
annat en knäkrockkudde var för föraren och passageraren. Vid en
påkörning bakifrån aktiveras Whiplash Injury Lessening-systemet, som
minskar risken för kvarvarande whiplashskador.
Som tillval finns
adaptiv farthållare med antikollisionssystem som varnar och bromsar
bilen om en krock är oundviklig. Systemet innehåller även en infraröd
kamera som övervakar förarens ögon. Om föraren inte tittar framåt och
bilen är på väg att krocka, aktiveras varningen tidigare. Om föraren
ändå inte tittar framåt läggs bromsarna på två sekunder innan
kollisionen sker.
Även nattsiktsassistans, head up-display och
dödavinkelvarnare blir tillval. Filhållningsassistansen kan kombineras
med aktiv styrning, som kan vrida på ratten för att bilen ska följa
filmarkeringarna.
Infotainmentsystemet kan strömma musik från
mobiltelefoner med rätt Bluetoothversion. Skärmen är åtta tum stor i
standardutförande, och 12,3 tum om bilen förses med navigationssystem.
Precis som i BMW:s iDrive-system kan skärmen delas upp mellan exempelvis
navigation och listan med radiostationer. Ett ljudsystem från Mark
Levinson med 17 högtalare och 835 watt blir tillval, och får en digital
förstärkare med Green Edge-högtalare, som ska vara mer energieffektiva
och lättare än konventionella högtalare.
Lexus
GS börjar säljas tidigt 2012 i form av GS 250 med bensinmotor och
hybridversionen GS 450h. Senare lär dieseldrivna versioner följa, liksom
en F-Sportversion, som blir en slags ”GS-F light”.
• Bläddra igenom bildgalleriet nedan, eller klicka här för att se bilderna mer överskådligt.