Volkswagen Up - en helt ny folkbil

Volkswagen vill bli störst i bilbranschen 2018 – och därför lanseras en modern folkbil i cityformat. Volkswagen Up är först i klassen med antikrocksystem, kostar under 100.000 kronor och börjar säljas i höst. Här är alla bilder och fakta.

Designen blir enkel och ren – utan att kännas billig. Fronten kallas "smiling face"...

Den lilla citybilen har varit en riktigt lång följetong i Volkswagensåpan, och ursprungligen visades konceptbilen upp på Frankfurtsalongen 2007. Sedan dess har Up-serien växt med minibussen Space Up (som senare blev Bulli, och som fått grönt ljus för tillverkning 2012 eller 2013), samt E-Up (en helt eldriven version av Up som lanseras 2013). Dessutom lanseras bilen som Skoda City och Seat Mii med start 2012 – och femdörrarsvarianter följer senare.

Men först ut är alltså originalet, Volkswagen Up i tredörrarsutförande. Den premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september. Designen blir kantig och fri från onödiga detaljer – men den ska ändå inte kännas billig. Fronten kallas "smiling face" och bilen blir totalt 3,54 meter lång och 1,64 meter bred. Bilen är helt nyutvecklad från grunden och bygger på Volkswagenkoncernens nya och anpassningsbara MQB-plattform.

Den röda instrumentpanelen kan anpassas efter karossfärgen, eller beställas i en särskild färg, beroende på utrustningsnivå.

Maps + More utvecklas av Navigon.

Tre versioner blir tillgängliga: Take Up blir instegsmodellen, Move Up är komfortinriktad och High Up är toppversionen. Ytterligare två specialversioner börjar säljas vid introduktionen – Up Black och Up White – och båda baseras på High Up.

Under huven finns en helt ny trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter och 60 eller 75 hästkrafter. Förbrukningen blir 4,2 l/100 km för 60-hästaren och 4,3 l/100 km för 75-hästaren (i Bluemotion Technology-versioner med start/stopp-system). Koldioxidutsläppet ligger på under 100 gram per kilometer för båda varianterna.

Bakluckan tillverkas av ett stycke glas, precis som i Toyota Aygo.

En gasdriven version med 68 hästkrafter följer senare. Gasförbrukningen blir 3,2 kg/100 km vilket motsvarar 86 gram koldioxid per kilometer (79 g/km i Bluemotionutförande). Den eldrivna versionen dröjer till 2013, och kanske får vi också se en turboladdad version senare.

För första gången i klassen erbjuds ett antikollisionssystem liknande Volvos City Safety. Det kallas City Emergency Braking och är aktiverat i farter under 30 km/h. Systemet använder en lasersensor för att avgöra om en krock är oundviklig och kan bromsa bilen till stillastående.

Två specialversioner lanseras: Black och White. Volkswagen har inte avslöjat vad de får för utrustning.

Up får en ovanligt lång hjulbas för en 3,54 meter lång bil (2,42 meter) för att fyra personer ska kunna rymmas trots de små yttermåtten. Dessutom har en ny 5-växlad manuell låda med 20 procent färre rörliga delar än en konventionell låda utvecklats, och kylaren är placerad under motorn istället för framför.

"För att hushålla med utrymmet, vore den ideala formen för en liten bil en rektangulär låda. För Up kunde vi forma en sådan låda med mycket ren och tilltalande design. En stark, liten bil med extremt korta överhäng, lång hjulbas och stor spårvidd", förklarar Klaus Bischoff, designchef på Volkswagen.

Hastighetsmätare i mitten, precis som i Volkswagens klassiska Bubbla.

Trots storleken blir bagageutrymmet 251 liter stort, och med baksätet nedfällt växer utrymmet till 951 liter. I övrigt ser interiören ut att vara välordnad och enkel. Färgpanelen kallas Dash Pad och ändrar utseende beroende på utrustningsnivån.

Helt nytt blir också infotainmentsystemet, som kallas Maps + More. Här har Volkswagen samarbetat med gps-tillverkaren Navigon för att samordna navigation, telefonstyrning och underhållning i en enhet som kallas PID (Personal Infotainment Device) och som kan tas bort ur bilen. Maps + More innehåller även parkeringssystemet ParkPilot och möjlighet att ladda ned appar från Volkswagen – och senare kanske även från tredjepartsutvecklare.

Up lanseras på flera europeiska marknader med start i december 2011. Priserna börjar på omkring 100.000 kronor.

Vad tycker du om designen? Kommentarsfältet är öppet!

• Fler detaljer om Volkswagen Up finns i nummer 18/2011 av auto motor & sport – finns att köpa i butiken eller här på sajten den 25 augusti!
• Bläddra igenom alla bilder nedan, eller klicka här för att se dem mer överskådligt.
• Vad tycker du om nya Up? Kommentarsfältet är öppet!

Jag kan absolut tänka mig en Volkswagen Up!
738
175