Mazda lägger wankelmotorn på is

Vikande försäljningssiffror och hårda utsläppskrav gör att Mazda avbryter produktionen av sportbilen RX-8 med rotationsmotor. Men wankelmotorn ska göra comeback 2017.

Mazda RX-8 har wankelmotor och en minst sagt udda layout för sidodörrarna. Nu läggs Mazdas utveckling av nya wankelmotorer på is.

Enligt branschtidningen Automotive News upphörde produktionen av Mazda RX-8 i juli. De lagerbilar som finns kvar ska säljas ut innan året är slut. Förra året såldes bara 1.134 exemplar – en minskning med 49 procent jämfört med 2009. 

I Europa upphörde försäljningen av Mazda RX-8 redan förra året, eftersom den inte möter de senaste avgaskraven. Modellen lanserades 2003 och sålde som bäst 2004 – 23.690 sålda bilar.

På väg ut?

Rotationsmotorer är dyrare för Mazda att producera än en konventionell motor, bland annat eftersom de tillverkas i liten upplaga. Enligt Mazda har wankelmotorerna dessutom tre "inbyggda" problem: hög oljeförbrukning, hög bränsleförbrukning och dålig hållbarhet. Skyactivprogrammet, som innebär bränslesnåla konventionella motorer utan överladdning, har tagit en stor del av tillverkarens utvecklingsbudget och därför läggs nu alla wankelplaner på is.

Men wankelmotorerna ska återkomma i modellprogrammet, enligt utvecklingchefen Kiyoshi Fujiwara. Ersättaren till Mazda RX-8 är planerad att lanseras sent 2016 eller tidigt 2017. Den kan enligt vissa källor bli en hybrid: en wankelmotor driver bakhjulen och en elmotor driver framhjulen. Experimentbilar med bränslecellsversioner av wankelmotorn är också planerade.

Synd att wankelmotorerna inte prioriteras av Mazda!
135
39