Ford och Toyota skapar allians kring hybridteknik

Framtida hybridteknik blir dyrbar att utveckla och därför har Ford och Toyota beslutat sig för att dela på kostnaderna. Den för många oväntade alliansen fick sin början redan 2006, när den då nyblivna Fordchefen Alan Mulally besökte Toyota i Japan.

Ford Toyota allians hybrid

Derrick Kuzak, chef för utvecklingen hos Ford Motor Company, och Takeshi Uchiyamada (med samma titel hos Toyota), presenterade den nya alliansen.

I backspegeln är Alan Mulallys ledarskap hos Ford en framgångssaga som många gillar att återberätta. Men inget var självklart när Alan Mulally 2006 värvades som ny vd från sitt tidigare chefsjobb hos flygtillverkaren Boeing. Fords ekonomiska situation var skakig och kreditvärdigheten dålig, bilmodellerna var allvarligt talat inte mycket att hänga i julgranen och företaget djupt kluvet av interna motsättningar.

Alan Mulally förstod att det fanns bara ett sätt att lämna bekymren bakom sig, nämligen att accelerera framåt. Allt värdefullt pantsattes och Ford fick låna 26 miljarder dollar, pengar som behövdes för produktutveckling. Ett mycket lyckosamt drag, skulle det visa sig något år senare när finanskrisen slog till och kreditmöjligheterna stängdes. Med sitt stora lån kunde Ford ta sig igenom finanskrisen samtidigt som både GM och Chrysler var nära att gå under (men räddades av statliga lån).

Toyota Ford allians hybrid

Förutom hybridtekniken för tyngre fordon ska Toyota och Ford även titta på en eventuell, möjlig standardisering för bilelektronik och kommunikation. Det handlar dock inte om konkreta konsumentprodukter, utan gränssnitt och teknologi.

Men även 26 miljarder dollar är ett belopp med sina begränsningar. Alan Mulally insåg att forskningens kostnader med fördel kunde spridas på flera tillverkare och sökte därför allianser. I december 2006 besökte Alan Mulally Toyota i Japan och redan där lades grundstenen kring det nya avtal som deklarerades under måndagen, 22 augusti. Av en tillfällighet träffades Alan Mulally och Toyotas koncernchef Akio Toyoda på en flygplats och tog då upp idéerna igen om ett eventuellt samarbete. Det mötet ledde sen fram till konkreta förhandlingar mellan de två företagen under våren.

Alliansen presenterades av Derrick Kuzak, chef för utvecklingen hos Ford Motor Company, och hans kollega Takeshi Uchiyamada med samma titel hos Toyota. Det tekniska samarbetet ska fokusera på hybridteknik för lastbilar och "trucks", det vill säga tyngre personbilar och nyttofordon. Enligt Derrick Kuzak ska man inte dela teknologi som används på framhjulsdrivna personbilar och det är i nuläget inte heller aktuellt med något utökat samarbete på andra områden.

Alliansen mellan Ford och Toyota gör att övriga aktörer får press på sig att prestera på motsvarande nivå. De första pickuperna från Toyota och Ford med gemensamt utvecklad hybridteknik kan vara färdiga att lansera under slutet av det här decenniet.

En allians mellan Ford och Toyota kring hybridteknik är bara av godo, både för företagen och för konsumenterna.
75
24