Volvos automat får start/stopp-teknik

De Volvoköpare som vill ha automatlåda med bränslebesparande start/stopp-teknik får nu chansen. Tekniken introduceras i D3-modellen hos Volvo S60, V60, V70 och S80. CO2-utsläppet sänks med 10 g/km. Men samma teknik till Powershift-lådorna låter vänta på sig.

Volvo D3 Diesel

Det är Volvos D3-diesel som är först ut med kombinationen start/stopp-teknik och automatlåda. En elmotor i automaten skapar ett övertryck som bibehålls när motorn står stilla, automaten kan sedan reagera "blixtsnabbt" när motorn startas.

För att kunderna ska acceptera fördelarna med start/stopp-tekniken gäller det att verkligen starta motorn snabbt nog. På en manuell låda går det att lösa med en kraftfull startmotor, men på automatlådor är det en svårare teknisk utmaning.

Volvo är nu klara med anpassningen av start/stopp-teknik till sin D3-motor med automatlåda. Och snabbheten är uppnådd, enligt forsknings- och utvecklingschefen Peter Mertens på Volvo Personvagnar:

"Vi har fokuserat på att uppnå samma snabba respons som du får i dagens konventionella automatväxlade modeller. Reaktionen är så snabb att det känns som om bilen börjar accelerera direkt när motorn startar på nytt", förklarar Peter Mertens.

Volvo utnyttjar bromstrycksmätning för att stanna och starta motorn. Start/stopp-systemet är programmerat för att stänga av motorn omedelbart när bilen står stilla (vid 0 km/t). En elektrisk pump håller oljetrycket uppe i den automatiska växellådan (en typ av "förladdning") medan motorn är avstängd. I systemet används också en mer avancerad startmotor.

Genom att införa start/stopp-tekniken även på automatlådor vinner man 10 g/km i minskat koldioxidutsläpp. För D3-modellerna i Volvo S60, V60, V70 och S80 räcker inte den besparingen för att komma under miljöbilsgränsen i Sverige (120 g/km) men kan ändå vara betydelsefull. En del företag har till exempel en maximal CO2-gräns för sina tjänstebilar och på vissa marknader är det viktigt att komma ner under 150 g/km i koldioxidutsläpp.

Den femcylindriga dieselmotorn D3 är på 2,0 liter och i princip samma grundmotor som storebror D5 på 2,4 liter. Men med kortare slaglängd får man mindre motorvolym och lägre bränsleförbrukning. D3-alternativet infördes förra året när Volvo S60 lanserades. Motsvarande start/stopp-teknik till dubbelkopplingslådan Powershift diskuteras inte, enligt Volvo, däremot kan tekniken komma att användas på D5-motorn också.

Så här mycket sparar man med start/stopp-tekniken:

S60 5,4 l/100 km 142 g/km

V60 5,7 l/100 km 149 g/km

V70 5,7 l/100 km 149 g/km

S80 5,6 l/100 km 148 g/km

Bra jobbat av Volvo, bit för bit blir man en tillverkare som kan erbjuda de allra snålaste modellerna.
344
38