Audi A8 Hybrid blir både snål och stark

Kan en stor lyxsedan ha en "liten" fyrcylindrig motor? Jodå, nu kommer Audi A8 Hybrid i produktion ett år efter att vi såg konceptet första gången. 2,0 TFSI-motorn ger tillsammans med elmotorn 245 hk och 480 Nm, förbrukningen anges till måttliga 6,4 l/100 km och CO2-utsläppet till 148 g/km.

Audi A8 Hybrid

Audi A8 Hybrid börjar byggas nästa år men modellen blir förmodligen ingen storsäljare i Europa. Det är huvudsakligen den nordamerikanska marknaden som är intressant och där finns kunderna som har råd att köpa en lyxig hybrid.

Har ditt företag en policy att inte erbjuda tjänstebilar med ett CO2-utsläpp på över 150 g/km? Då är det dags att skicka en länk från den här sidan till chefen och berätta att du bestämt dig – en Audi A8 Hybrid måste det bli!

Med en angiven förbrukning på bara 6,4 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 148 g/km erbjuder Audi A8 Hybrid en svårslagen kombination av att både äta kakan och ha den kvar. Den fyrcylindriga 2-liters TFSI-motorn ger på egen hand 211 hk och 350 Nm, men den stöttas dessutom av en elmotor på 40 kW (54 hk) och 210 Nm. Sammanlagda effekten anges till 245 hk och 480 Nm (jo, vi vet att siffrorna inte adderas rakt av, men Audi anger det så här).

Elmotorn ligger som en smal "tallrik" mellan motor och transmissionen, som standard åttastegad Tiptronic-automat. Elmotorn kan frikopplas från förbränningsmotorn och kan på egen hand driva bilen i upp till 100 km/h. Litiumjonbatterierna är relativt små med en kapacitet på 1,3 kWh och körsträckan på el begränsas till tre kilometer (i 60 km/h). Batteripaketet ligger i bagageutrymmet och kyls med fläktar, alternativt luftkonditioneringen om så behövs.

Audi A8 Hybrid

Här skulle man förmodligen inte ha några problem att trivas, eller hur? Bose-systemet i ljudanläggningen är standard i A8 Hybrid. Effekten räcker för 0-100 km/h på 7,7 sekunder och quattro är inte standard - A8 Hybrid är alltså framhjulsdriven.

För ett år sedan fick vi se Audi A8 Hybrid som konceptbil (klicka för att läsa mer) och när produktionen startar i början på nästa år är seriemodellen i allt väsentligt lik. De tuffa 20-tumsfälgarna på konceptbilen är dock utbytta mot lättrullade 18-tummare, med 19-tumsfälgar som tillval. Modellen markeras med hybrid-emblem och en unik lackkulör med namnet "Artic Silver". Metalliclack, trezons AC, LED-strålkastare och Bose-anläggning är standard på A8 Hybrid.

Snålaste A8-alternativet hittills har varit den populära 3,0 TDI med 250 hk och 550 Nm som drar 6,6 l/100 km och har ett angivet CO2-utsläpp på 174 g/km. De som vill åka snål lyxlimpa har förmodligen också tittat på Mercedes S 250 CDI BlueEfficiency som har fyrcylindrig dieselmotor med 204 hk och 500 Nm – även där trillar CO2-utsläppet ner under 150 g/km i snålaste utförandet (149 g/km).

Varför har då inte Audi satsat på en snål dieselhybrid istället, och sannolikt fått en ännu snålare modell? Siktet för Audi A8 Hybrid är inställt på den amerikanska marknaden och där är det fortfarande bensin som dominerar, även om Audi stegvis försöker vänja kunderna vid moderna dieselmotorer. Något pris anges inte ännu, men kanske får vi reda på mer när Frankfurtsalongen öppnar och Audi A8 Hybrid premiärvisas för publik. Bildgalleriet nedan når man via denna direktlänk, stora bilder går att se om man klickar på "Bildinfo".

Imponerande att få en stor A8 att dra så här lite. Typiskt "Vorsprung durch Technik"!
162
81