Fler toppbetyg i Euro NCAP

Tio nya bilar har krocktestats av Euro NCAP. De flesta får femstjärnigt resultat, men inte alla – och nästa år skärps kraven.
Annons

Fler toppbetyg i Euro NCAP
Kia Picanto har inte ESP-system som standard i vissa europeiska länder. Resultatet blir fyra stjärnor.

Inte bara femstjärnigt…

Audi A6: 5 stjärnor
BMW X3: 5 stjärnor
Chevrolet Aveo: 5 stjärnor
Chevrolet Orlando: 5 stjärnor
Citroën DS5: 5 stjärnor
Hyundai i40: 5 stjärnor
Kia Picanto: 4 stjärnor
Opel Ampera: 5 stjärnor
VW Golf Cab: 5 stjärnor
VW Jetta: 5 stjärnor

Återigen har organisationen Euro NCAP undersökt säkerheten hos tio bilmodeller. Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo, Chevrolet Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Opel Ampera, Volkswagen Golf Cabriolet and Volkswagen Jetta får alla femstjärniga betyg.

Kia Picanto får däremot bara fyra stjärnor. En av anledningarna är att ESP-system inte är standard på vissa marknader. I Sverige ingår systemet däremot i grundutrustningen.
”ESP-systemens bevisade säkerhetsfördelar resulterade i en ny lag, som kräver att systemet är standardutrustning på alla modeller i Europa med start nästa år. Konsumenterna borde ta denna viktiga säkerhetsutrustning för given på alla bilar oavsett storlek och pris”, säger Michiel van Rantingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Fler toppbetyg i Euro NCAP
Audi A6 får bra totalbetyg, men fotgängarskyddet kunde vara bättre.

Innan testerna fanns vissa frågetecken kring hur plugin-hybriden Opel
Ampera skulle klara krocktesterna, men resultatet blev femstjärnigt med
särskilt beröm för sidoskyddet. Nya Chevrolet Aveo har höjt poängen
rejält jämfört med föregångaren som testades 2006 och fick två stjärnor
(!), varav en överkryssad – vilket innebär dödsrisk.

När det gäller barnsäkerhet får Hyundai i40, Volkswagen Jetta och
Volkswagen Golf Cabriolet alla höga 86 procent i betyg. Men när det
gäller säkerhet för fotgängare anser Euro NCAP att utvecklingen inte går
framåt snabbt nog. Opel Ampera, Audi A6 och Citroën DS5 är alla helt
nya bilar som bara klarar kraven för fem stjärnor med minsta möjliga
marginal. 2012 skärps kraven för fotgängarskyddet: nya bilar måste få minst 60 procent i betyg för att bli femstjärniga. Ingen av dessa tio bilar skulle klara det – men Ford Focus ligger bra till med 72 procent i betyg för fotgängarskyddet.

Nya säkerhetssystem förbättrar säkerheten ordentligt, och både BMW X3
och Citroën DS5 har smarta system som ringer upp larmcentralen när en
krock har inträffat. Euro NCAP har också undersökt Rear Vehicle
Monitoring-systemet som finns i Mazda 3 och scannar av området bakom
bilen för att undvika whiplashskador. Resultatet publiceras på
bilsalongen i Frankfurt.

Fler toppbetyg i Euro NCAP
Skyddet för barn och nya smarta säkerhetssystem är områden där Euro NCAP utökat sina tester.
Annons
Annons
Rulla till toppen