Bentley Continental GTC får ett ansiktslyft

Bentleys "instegsmodell" uppdaterades förra året – och nu fräschas också cabrioletversionen upp. Ny front, lättare kaross och ännu mer kraft är några av nyheterna.
Annons

Bentley Continental GTC får ett ansiktslyft
Den mer upprätta fronten ska likna storebror Mulsanne, och designen av bakpartiet kallas numera ”Double horseshoe”. Bakskärmarna och lamporna har designats om.

När Continentalserien visades upp 2003 retade den upp många Bentleyentusiaster. Snabbare produktionstakt och detaljer från betydligt billigare Volkswagen Phaeton fick många att tveka på Bentleys framtid. Men coupémodellen, som lanserades först, blev en försäljningssuccé och lockade många nya köpare till märket. Cabrioletmodellen GTC och sedanversionen Flying Spur följde snabbt, liksom trimmade Speedversioner och den galna Supersports med 630 hästar.

Förra året uppdaterades Continental GT med bland annat ny front, och nu får även cabrioletmodellen GTC ett ansiktslyft. De nya strålkastarna hämtar inspiration från storebror Mulsanne, där de inre strålkastarna är större än de yttre. Grillen är mer upprätt och kring framlamporna finns nya led-lampor.

20-tumshjul är standard och 21-tummare blir tillval. Nya GTC är 70 kilo lättare än föregångaren (men fortfarande ingen lättviktare med sin totalvikt på 2.495 kilo) och spårvidden har breddats med 40 millimeter. Styrningen och stötdämparna har uppdaterats för att göra bilen sportigare, och understyrningen ska ha minskats tack vare att fyrhjulsdriftssystemet nu skickar 60 procent av kraften till bakhjulen, mot tidigare 50 procent.

Bentley Continental GTC får ett ansiktslyft
Köparna kan välja mellan 17 färger för läderklädseln och sju instrumentpanelsinlägg. Men för ett pristillägg kan fabriken tillverka bilen nästan helt som kunden vill. Läderklädseln ska nu vara ännu mjukare än tidigare – här är inga problem att spendera många timmar på väg ner till Rivieran…

W12-motorn på 6,0 liter ger nu 575 hk vid 6.000 r/min och 700 Nm vid
1.700 r/min. Den 6-växlade automatlådan från XF har uppdaterats och har
fått halverad växlingstid till 200 millisekunder, vilket gör att 0–100
km/h nu går på 4,8 sekunder, och toppfarten är 314 km/h. Förbrukningen
kanske inte tynger samvetet för GTC-köparna, men för alla som vill veta
är förbrukningen vid blandad körning 16,5 l/100 km och
koldioxidutsläppet är 384 g/km.

Även interiören har uppdaterats, bland annat med nytt
infotainmentsystem (se bild i albumet nedan). Musiken kan rippas till en 30 gigabyte stor hårddisk
och navigationssystemet kan hämta satellitbilder från Google Maps.
Utrymmet i baksätet har blivit bättre tack vare tunnare framstolar och
komforten ska vara precis lika hög som i coupémodellen, lovar Bentley.

Lanseringsdatum och priser i Sverige är ännu inte klara, men nya
Continental GTC hamnar hos brittiska handlare under slutet av 2011. Grundpriset i Europa blir drygt 1.650.000 kronor.

• Bläddra mellan bilderna nedan eller klicka här för att se dem i ett album.
• Vad tycker du – är det rätt att göra Continental sportigare? Kommentarsfältet är öppet!

Annons
Annons
Rulla till toppen